13 juni 2019

CDA Midden-Drenthe hield een bijeenkomst over wonen

Maandag 27 mei is er op het initiatief van het CDA Midden-Drenthe in het Wilhelmina Zalen Centrum een thema avond gehouden over wonen in onze gemeente. Het thema werd toegelicht door o.a. Wethouder Bouwman van de gemeente Midden-Drenthe, Woonservice en Makelaardij Oosting.

Vanuit onze gemeente kwamen diverse signalen binnen bij het CDA Midden-Drenthe dat er vragen en opmerkingen waren over het woningaanbod in onze gemeente. De opmerkingen die geplaatst werden gingen over het gehele woningaanbod, zowel voor jongeren als voor ouderen.

De heer Bouwman benoemde in zijn inleiding het Woonplan dat in onze gemeente is gepresenteerd. De ambities die daar in naar voren kwamen waren o.a.: Ontwikkelen van voldoende woningvoorraad, inspelen op vraag en aanbod, betaalbare en kwalitatief goede woningen en levensloop bestendige woningen. Ook in onze gemeente Midden-Drenthe is de woningmarkt sinds enkele jaren flink veranderd, de vraag naar woningen is flink toegenomen, zowel in de huursector als de koopsector.

Woonservice heeft een onderzoek uitgevoerd onder mensen die bij de corporatie zijn ingeschreven. Hieruit bleek dat Midden-Drenthe niet alleen favoriet is bij de eigen inwoners maar ook gewild is bij mensen van buiten de gemeente. Dit resulteert er in dat niet aan ieders woonwens op korte termijn kan worden voldaan.

Dat de woningmarkt de afgelopen jaren drastisch is veranderd werd ook bevestigd door de heer Harro Feunekes van Oosting Makelaars. Enkele jaren geleden werd een woning meestal verkocht onder de vraagprijs en wilde men eerst de woning verkopen voordat er een nieuwe werd gekocht. Nu is het meer andersom. Een advies wat duidelijk werd afgegeven was: weet waar je staat als koper. Laat je informeren door een adviseur. Soms is er meer mogelijk dan je denkt, hierbij kun je denken aan een starters of een verzilverlening.

Tijdens de discussie bleek al snel dat de aanwezigen een duidelijke mening hadden over het woningaanbod in onze gemeente. Dat er veel vraag is naar woningen werd al snel duidelijk van uit de zaal. Het aanbod van woningen sluit niet aan bij de vraag. Van uit Smilde kwam de vraag waarom er niet meer locaties beschikbaar komen om er woningen op te bouwen. Vervolgens lieten meerdere mensen weten dat de informatie naar aanvullende mogelijkheden voor de woningmarkt maar moeilijk te vinden zijn. Met name werd genoemd, hoe men in aanmerking kan komen voor een starters of een verzilverlening.

Bouke Meijer voorzitter van het CDA Midden-Drenthe vatte de avond als volgt samen. “Hebben wij een probleem met huisvesting in onze gemeente, zeker zijn er knelpunten. Het is goed dat de problematiek goed in beeld is gebracht. Mede dankzij de deskundige sprekers is duidelijk aangegeven hoe de situatie op dit moment is en hoe er gewerkt wordt om tot oplossingen te komen. Het was een leerzame avond”.