16 februari 2022

CDA Midden-Drenthe op werkbezoek in Mantinge

CDA Midden-Drenthe heeft woensdag 9 februari een werkbezoek gebracht aan het melkveebedrijf en zorgboerderij ‘De Delma’ in Mantinge.

De fam. Jacob en Marien van Dalen heeft in Mantinge een melkveebedrijf en daarnaast hebben ze een zorgtak voor weekend- en vakantieopvang. Marien beschrijft hoe de zorgtak is ontstaan naast het melkveebedrijf. Zij runt deze tak van het bedrijf, onderhoudt de contacten met ouders en zorgt voor de nodige administratieve handelingen. Robert Brouwer, fractielid, zegt: “het lijkt mij een voldaan gevoel geven om kinderen uit andere gezinnen een plek te bieden en tot rust te zien komen.”

Jacob doet uit de doeken hoe hij 25 jaar geleden in Mantinge is komen wonen. Het bedrijf is door de jaren heen ontwikkelt tot wat het nu is. We zijn in het verleden verplaatst voor de natuur en inmiddels voelen we de hete adem van de natuur weer in onze nek van het Natura 2000 gebied Mantingerzand. “Ik ben helemaal niet tegen natuur”: zegt Jacob, “maar met huidige sentiment is het lastig plannen maken naar de toekomst. Dat doet wat met je. Het levert negatieve energie op en dat wil je niet. Je wilt toekomst gericht bezig zijn met je bedrijf en met je gezin.”

Onder de aanwezigen ontstaat een levendige discussie over hoe de staat van de natuur nu moet worden beoordeeld. Vragen als: Wanneer is de monitoring gestart van de desbetreffende habitats en wanneer zijn deze habitats voor het eerst gesignaleerd? Jan Schipper, wethouder en lijsttrekker voor het CDA Midden-Drenthe geeft aan dat de provincie aan zet is met de gebiedsgerichte aanpak en dat per gebied gekeken wordt wat de gevolgen zijn van de stikstof depositie. En dat er met de kennis die, op dit moment, voorhanden beslissingen worden genomen.