09 oktober 2019

Duurzaamheidsvisie Midden-Drenthe, hoe ver is het?

Hoe staat het met de duurzaamheidsvisie in Midden-Drenthe?”, werd mij laatst gevraagd. In deze nieuwsbrief wil ik daarom schetsen hoe het proces ging , waar we nu staan en hoe het verder gaat.

Tijdens de komende commissie Ruimte en Groen van 17 oktober wordt de duurzaamheidsvisie Midden-Drenthe opiniërend besproken. Dat wil zeggen dat het college een conceptvisie aanbiedt wat aan de hand van input uit de commissie nog aangepast kan worden. De conceptvisie is te vinden via de volgende link: https://www.middendrenthe.nl/zaakinfo/document/docnr/6811934.

Voordat deze visie is opgesteld is er eerst veel input opgehaald uit de samenleving via straatinterviews, digitale enquêtes, gesprekken met diverse stakeholders (betrokkenen en belanghebbenden) en dialoogsessies. In het participatiedocument zijn de resultaten van al deze bijeenkomsten na te lezen via de volgende link: https://www.middendrenthe.nl/zaakinfo/document/docnr/6550967

Wat opvalt is dat er toch heel verschillend over de onderwerpen gedacht wordt. Dat maakt het trekken van de conclusies natuurlijk lastig. Daarom is het goed dat het college een keuzedocument heeft gemaakt waarin niet alleen de voorkeurscenario’s van het college worden beschreven maar ook andere opties. Deze keuzes gaan over onder andere zonnepanelen en/of windmolens en het tempo waarin we verder gaan. Maar ook over hoe we omgaan met al die aanvragen die er liggen voor zonneweides.

De input van de opiniërende bespreking op 17 oktober wordt verwerkt en dan zal de ontwerp-duurzaamheidsvisie ter inzage gelegd worden van 21 november 2019 t/m 10 januari 2020. De reacties die hierop komen, kan de raad dan nog meenemen bij de beoordeling van de uiteindelijke visie in maart van volgend jaar.

De aanpak van het college is in tijd misschien niet het snelst. En ja, snelheid is zeker geboden. Toch denkt de CDA fractie dat zorgvuldigheid en draagvlak niet ten koste mogen gaan van de snelheid.

Het is een groot project met een behoorlijke impact voor iedereen, het gaat ons allemaal aan en dat vraagt om grote zorgvuldigheid. Ook wordt meedenken vanuit de samenleving door onze fractie erg op prijs gesteld. Als u/jij wilt reageren dan is dat natuurlijk van harte welkom.

Ten slotte wil ik ook nog even wijzen op de mogelijkheid tot inspreken op de begroting tijdens de commissie Algemeen Bestuur van 16 oktober. De begroting is te vinden via de volgende link: https://www.middendrenthe.nl/zaakinfo/document/docnr/6788899

Ria Beukema