18 juni 2021

En de winnaar is...

Een beetje vreemde titel voor een nieuwsbrief misschien. Ik zal het uitleggen.

Ik heb er wel eens een nieuwsbrief aan gewijd: Democrazy. Dat gaat over maximale inwonersparticipatie. Als gemeenteraad hebben we bij de start van deze raadsperiode meerdere bijeenkomsten gehad over inwonersparticipatie. Wat is dat? Wat doe je wel? Wat doe je niet? Hoe bereik je een representatieve groep inwoners. Waar is de gemeente ondersteunend? Zo maar wat vragen die wij ons stelden. En waar we mee aan de slag zijn gegaan. Natuurlijk hebben wij ook last van Corona als het gaat om snelheid. Het is niet anders.

Ik ben, namens het CDA, vanaf het begin betrokken én bevlogen bezig met dit onderwerp. Het CDA gelooft immers in maximale participatie. Als onderwerp is gekozen voor een veilige omgeving voor kinderen op de basisschool. En het ‘project’ heeft 2 doelen:

• de verkeersveilige schoolomgeving. Hierbij worden kinderen en de scholen uitgedaagd om te komen met een plan.

• kom met de leerpunten over wat wel en niet werkt als het gaat om inwonersparticipatie.

Het ‘project’ is op te delen in een aantal fasen:

• start en voorbereiding

• de scholen zijn aan zet en er is een winnaar

• uitvoering

We hebben fase 2 afgerond. Alle scholen in de gemeente zijn benaderd en 3 zijn de uitdaging aangegaan om een plan te maken. Prachtige plannen zijn ingeleverd door De Eshorst in Beilen, De Wegwijzer in Westerbork en CBS Kindcentrum Drijber. Doorslaggevende factoren zijn inwonersparticipatie en creativiteit geweest. In hoeverre hebben ze afstemming gehad met de omgeving? En ja, dan komt er een winnaar uit de bus. Dat is de school in Drijber.
Maar….eigenlijk zijn ze alle drie winnaar. En we laten dan ook niet zomaar de andere plannen los als raad.

En weet u nou wat zou fijn is om te zien? Het enthousiasme van de kinderen, de onderlinge samenwerking, de creativiteit, de onbevangenheid om met ons te praten, de gedrevenheid, de hele goede plannen die zijn ingeleverd, dat de scholen zo goed bezig zijn met de betekenis van democratie, dat de kinderen in de leerlingenraad democratisch gekozen zijn.

Ik was echt onder de indruk. En ik ben positief over de toekomst van democratie. De kinderen worden al echt opgeleid om democratisch bezig te zijn. Dat is top!
En ik heb al raadsleden in de dop gezien. Mooi hoor.

U begrijpt het vast wel, ik blijf nog een poosje lid van de raadswerkgroep…..het is te leuk om los te laten.

Groet van Karin Kappen, CDA Raadslid gemeente Midden-Drenthe