02 november 2020

Hergebruik grondstoffen, hoe doen we het nu?

Afgelopen april heeft de raad gesproken over nieuw te maken grondstoffenbeleid (afvalbeleid). Hiervoor zou het college rond de zomer de eerste schetsen – aan de hand van een startnotitie – met de raad delen. Wij zijn als raad nog in afwachting van die startnotitie. De prestatiecijfers over 2020 volgen normaal gesproken in mei in het opvolgende jaar. Deze cijfers (en die van de voorgaande jaren) zijn een prima graadmeter voor onze inspanningen op het beleidsveld afval.

De gemeente houdt sinds 2015 een grondstoffenmonitor bij. In onderstaande tabel zijn de ontwikkelingen van onze afvalprestaties weergegeven. In Midden-Drenthe hebben we sinds 2017 een container voor PMD afval.

Uit de tabel volgt dat we in de afgelopen 5 jaar (tot en met 2019), stabiele en weinig fluctuerende afvalcijfers laten zien voor GFT (groente, fruit en tuinafval), oud papier, glas en textiel. In 2019 is de hoeveelheid ingezameld oud papier afgenomen. Als deze trend zich doorzet in de (nog vrij te geven cijfers over 2020) zullen we daar acties op moeten zetten.

Sinds 2018 laat de afvalstroom ‘Overig afval’ een forse stijging zien. We willen het college adviseren om onderzoek te doen naar de exacte samenstelling en herkomst van die stroom. Wellicht zijn daar nog scheidingsresultaten te behalen.

Goed te zien is dat de inzet van de oranje container effect sorteert. Sinds 2017 is het aandeel gescheiden PMD-afval (plastic, metaal en drankenkartons) stijgende. Afhankelijk van de cijfers in 2020, in geval van achterblijvend resultaat, is een goede communicatiecampagne voor de inzameling van PMD afval noodzakelijk.

De belangrijkste graadmeter voor een succesvol afvalbeleid is de hoeveelheid ingezameld restafval. Uit de grafiek volgt een dalende trend, maar over de laatste drie jaar stabiliseert deze zich (2019: 138 kg).

Ik heb onze beleidsdoelen voor 2020 (100 kg restafval) en 2025 (30 kg restafval) in de grafiek geplaatst. De afvalprestatiecijfers over 2020 zijn nog niet bekend, maar trendmatig gezien is het behalen van het beleidsdoel in 2020 een grote opgave. Echt andere maatregelen zijn nodig om de beleidsdoelen in 2025 te behalen.

Uit de grondstoffenmonitor van de gemeente blijkt dat ca. 50 tot 70% van het restafval nog herbruikbaar is. Als in die stroom een verdergaand scheidingsresultaat wordt behaald, dan komt het beleidsdoel voor 2025 in zicht.

Duidelijk is dat we met z’n allen nog stappen moeten maken. We zijn dan ook benieuwd naar de voorstellen van het college. Dit zal uitgewerkt worden in nieuw grondstoffenbeleid voor de jaren 2021-2025. Dit wordt volgend jaar vastgesteld door de raad.

Goed nieuws kan ik melden over de afvalstoffenhefing. Door enkele ontwikkelingen, waaronder minder afkeur van ingezamelde PMD-afval (ons PMD-afval is van betere kwaliteit), valt voor onze huishoudens de afvalstoffenheffing volgend jaar € 30 lager uit.

Robert Brouwer