24 april 2021

Integraal Huisvestingsplan Basisonderwijs, oftewel prachtige scholen in onze gemeente

Hiep hoi, ik mag naar school. Het jonge meisje huppelt samen met haar moeder en oma naar school. Het is haar eerste schooldag. Moeder en oma kijken hun ogen uit. Wat is er veel veranderd vergeleken met toen zij klein waren. Wat een mooie school en wat een verschil met ‘vroeger’.

Zo begon ik mijn bijdrage in de commissie Zorg en Welzijn op 6 april waar het Integraal Huisvestingsplan (IHP) basisonderwijs op de agenda stond.

Ja beste mensen, wat een geluk dat je als kind in Midden-Drenthe kan opgroeien. Er staan en er komen hele mooie scholen. Het CDA is daar bijzonder blij mee. De nota geeft een mooi overzicht weer van hoe scholen in het basisonderwijs er uit horen te zien. Het rapport getuigt van een professionele en gedegen aanpak.

Het CDA is tevreden met het resultaat.

• De uitkomst laat zien dat er een goede spreiding is over de gemeente van de basisscholen. Nu en in de toekomst. Ook de kleinere plaatsen behouden hun school.
  • Het IHP, zoals dat voorligt is met de scholen gemaakt. Het is dus een co-creatie. Zoals u weet zijn wij een groot voorstander van co-creatie. Want dan heb je immers iets gemaakt waar de mensen achter staan. Tijdens een voorbespreking met de directeuren van het Christelijk en Openbaar onderwijs was het woord SAMEN iets wat vaak gezegd is. Dat past het CDA.
  • De scholen gaan samenwerken en onderzoeken of het ‘samen in één gebouw’ mogelijk is. Ook daar is het CDA een voorstander van. Zeker als er sprake is van een grote renovatie of zelfs nieuwbouw. Je groeit in de maatschappij immers ook samen op. En het ‘samen in één gebouw heeft’ nog veel meer voordelen, denk alleen maar aan het financiële plaatje.

Tijdens de commissievergadering heb ik aandacht gevraagd voor het financiële vraagstuk. Dat is goed onderbouwd. Het CDA heeft nog vragen gesteld over de investering van € 23,6 miljoen. Het betreffen kosten voor renovatie, vernieuwbouw of nieuwbouw.  Dat bedrag is op basis van de investeringskosten zoals die nu bekend zijn. Die € 23,6 miljoen is dus een richtbedrag. Het zal zeker hoger worden door inflatie, en misschien ook door schaarste. Nederland staat immers voor een enorme opdracht wat betreft het bouwen.

Ons advies om indexatie toe te passen is overgenomen. Navraag bij de gemeente leert ons dat er namelijk per school een raadsvoorstel komt met reële investeringskosten, dus ook met bv kosten voor tijdelijke huisvesting. Dat is belangrijk, zodat we als raad, en u dus als inwoners, niet verrast gaan worden. We beslissen dus steeds op dat moment.

Het CDA is van harte bereid om voor de scholen en dus de kinderen van onze gemeente geld te investeren voor prachtige, passende scholen waar kinderen in een veilige en inspirerende omgeving mogen leren en opgroeien.

Met een warme groet,
Karin Kappen, Raadslid CDA