28 september 2020

Landbouwers zijn echte doorzetters!

“We hebben wel eens het gevoel dat ons harde werken niet wordt beloond. Steeds weer nieuwe regels vanuit Den Haag zorgen ervoor dat we onze stip op de horizon moeten bijstellen. Als bedrijf heb je baat bij een rotsvast zicht op de toekomst. Het vraagt van ons zo wel heel veel flexibiliteit”. Maar als we er naar vragen is Reinier trots op zijn bedrijf, een kippenboerderij net buiten Westerbork. Samen met zijn vader zit hij in het maatschap. Een innovatief bedrijf ook. Zaak voor het CDA Midden-Drenthe om een bijeenkomst met LTO Midden-Drenthe te beleggen om standpunten en gedachten uit te wisselen. Op zaterdag 19 september jl. was het zover.

LTO Midden-Drenthe behartigt de belangen van alle agrarische ondernemingen in de gemeente. Een afdeling met een grote verscheidenheid aan bedrijven. De gemeente Midden-Drenthe is daarin uniek. Een sector goed voor 10% van het aantal banen in Midden-Drenthe, met een economisch toegevoegde waarde van bijna 25%. De sector is daarmee een speler van formaat.

Één van die punten die we bespraken is de Omgevingswet, deze is vanaf 2022 van kracht. De Omgevingswet bundelt en moderniseert de wetten voor de leefomgeving. Hierbij gaat het onder meer om wet- en regelgeving over bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur. De gemeente legt haar ambities en beleidsdoelen vast in een Omgevingsvisie. Het is voor LTO Midden-Drenthe dan ook van belang hierover geïnformeerd en met de gemeente in gesprek te zijn. Dit laatste is een verbeterpunt volgens het LTO, zij voelen zich te laat betrokken. Het CDA Midden-Drenthe vindt het belangrijk dat gelijk aan het integrale karakter van de Omgevingswet, dan ook het volledige bestuur van de gemeente aan tafel zit.

In de Omgevingsvisie worden regels omtrent het agrarisch bouwblok opgenomen. LTO pleit voor een bouwblok uitgedrukt in bebouwd oppervlak, zodat agrarische ondernemingen meer rekening kunnen houden met inrichtingseisen die bijvoorbeeld afnemers de sector opleggen.

Duurzaamheid en creativiteit is onderdeel van het ondernemen bij Reinier. Op de schuur van de boerderij zijn zonnepanelen aangelegd. Helaas is er geen netcapaciteit genoeg om de stroom ook af te leveren. Veel van de opgewekte stroom wordt in het bedrijf gebruikt voor de LED-lampen in de kippenschuren en diverse machines. Een deel van het kippenvoer wordt op eigen percelen nabij de boerderij verbouwt. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van percelen van andere agrariërs om wisselteelten toe te passen.

Creatief is ook de mestbehandeling. Deze wordt in een bassin belucht en “steriel” gemaakt. Deze mest wordt verkocht aan boeren in Frankrijk. Reinier vult aan: “Den Haag heeft regels in de maak die dat niet meer mogelijk maken, dan moet de mest rondom het bedrijf gebruikt worden”.

Zowel de aanwezige agrariërs, het LTO en CDA Midden-Drenthe kijken terug op geslaagde bijeenkomst. “We hebben actuele zaken bij de kop gehad, ook bijvoorbeeld huisvesting arbeidsmigranten of gebruik bestrijdingsmiddelen, zaken waar we als gemeente mee aan de slag kunnen. We zien nogmaals het grote belang om op verschillende bestuurslagen met elkaar in gesprek te zijn en te blijven, ook met onze partij in Midden-Drenthe” aldus het CDA Midden-Drenthe.

Robert Brouwer