22 september 2020

Perspectief op 2021

Welke richting moet het college inslaan volgens het CDA in 2021? Afgelopen donderdagavond 17 september heeft de raad vergaderd. Dit naar aanleiding van de perspectiefbrief 2021 waarin het college de richting aangeeft voor het opstellen van de begroting 2021. Hier onder staat de bijdrage van het CDA.

Voorzitter, de pandemie heeft het leven van velen behoorlijk aangetast. Eenzaamheid en de gevolgen daarvan, zorgen om de gezondheid , zorgen om de economische gevolgen. Zorgen voor onze inwoners en ook zorgen voor de financiële positie van onze gemeente. In de perspectiefbrief kunnen we lezen hoe de gemeente zijn sociale kant laat zien door de inwoners zo goed mogelijk te ondersteunen. Het CDA vindt deze ondersteuning van groot belang en ondanks de financiële risico’s die het ondersteunen meebrengt moet de gemeente daar in onze ogen vooral mee doorgaan.

Door het degelijke financiële beleid van de afgelopen jaren zijn wij aan de bezuinigingen ontkomen. Het college geeft aan dat op dit moment de conceptbegroting nog niet sluitend is en dat betekent dat wij eventueel keuzes moeten gaan maken. Gelukkig is er al heel veel opgepakt door het college. Als we het uitvoeringsprogramma doorbladeren dan valt op dat er toch al meer dan 80 procent is opgepakt en deels is afgerond. En dat terwijl ook de medewerkers van onze gemeente belemmerd werden in hun werk door Corona.

Dit jaar bij de perspectiefbrief geen wensen van het CDA ,maar wel een richting voor het college over wat voor ons belangrijke onderwerpen zijn.
Het college heeft een aantal noodzakelijke onderwerpen aangegeven  die door moeten gaan. Daar sluiten we bij aan.
De kosten van het  sociaal domein met jeugdhulp en WMO vertonen nog steeds een stijgende lijn. Als CDA vinden we dit heel belangrijke onderwerpen met een hoge prioriteit waarbij we de kwaliteit en de ondersteuning op peil willen houden. Tegelijkertijd moeten we ook hier kritisch blijven op de kosten en via aanpassingen en innovaties proberen om deze kosten beheersbaar te houden. De praktijkondersteuner bij de huisartsen is hier een mooi voorbeeld van. Ook pleit het CDA voor een goed armoedebeleid met een menselijke maat. In Coronatijd hebben we gezien hoe men zomaar van het een op andere moment in een schuldtraject kan belanden.

Goede keuzes zijn keuzes die ook op de lange termijn voordeel opleveren. Denk aan beleid voor duurzaamheid, energie en klimaat. De eerste stappen zijn gezet nu spoedig voorwaarts wat het CDA betreft. Ga door met dit beleid en betrek de inwoners er zo veel mogelijk bij door onder andere invoering van samenwerkingsverbanden en energiecoöperaties. Ga door met het verduurzamen van gebouwen en sportaccommodaties, ga door met klimaatadaptatie. Deze zomer was Beilen nog in het nieuws met volgelopen straten, dat geeft het belang van klimaatadaptatie nog maar eens weer.

Een investering in ICT en de ambtelijke organisatie is niet alleen van belang voor goede communicatie en dienstverlening maar verdient zichzelf ook deels terug door efficiënter en gerichter te werken.
Goed de vinger aan de pols houden bij het economische beleid en een aantrekkelijk omgeving voor ondernemers is in tijden waarin ondernemers het moeilijk hebben onontkoombaar voor het CDA. Dit geldt natuurlijk ook voor de toeristische sector. Laten we proberen om de toeristen die deze zomer Drenthe hebben ontdekt vast te houden.

Helaas hebben we in Beilen nog steeds een belabberd fietspad en slechte trottoirs bij de Esweg. Naast dat het een ergernis is voor de vele inwoners die er dagelijks gebruik van moeten maken is het ook geen visitekaartje voor Beilen. Dit moet snel aangepakt worden.

Wat het Integraal huisvestingsplan betreft vinden wij dat het plan klaar moet. Geef hierbij duidelijk aan waar de voornaamste knelpunten liggen zodat we die het eerste aan kunnen pakken. Ga door met het afstoten van gebouwen die we niet meer nodig hebben. Maak werk van verkoop van gemeente gronden voor bedrijven en particulieren.
Wij gaan akkoord om in deze periode 1 wijkverbeteringsproject aan te pakken. De ontwikkeling van dorpsvisies vinden we belangrijk en dit moet voortgezet worden om te zien wat de wensen van de dorpen zijn en wat hiervan de financiële gevolgen zijn.

Het CDA stemt in met de voorstellen van de lokale lasten. In moeilijke financiële tijden voor de inwoners past het om deze zo minimaal mogelijk te laten stijgen. Mooi dat de afvalstoffenheffing met 30 euro daalt.

Om tijdens de begroting goede keuzes te kunnen maken is inzicht in de financiële gevolgen van die keuzes van groot belang. Dat betekent dat er bij voorkeur geen pm kosten meer opgenomen worden maar omschreven wordt wat de financiële consequenties minimaal kunnen zijn van de onzekere onderwerpen. Van de paar onderwerpen uit de uitvoeringsagenda die nog niet opgepakt zijn verwachten wij dat ze ambtelijk wel voorbereid worden. Zo kunnen wij kritisch kijken naar de tijdspaden en eventuele bezuinigingen opvangen.

Voorzitter wij hopen hiermee voldoende inzicht te hebben gegeven in hoe het CDA de komende onzekere tijd in wil gaan. College blijf samen met de andere gemeenten de overheid oproepen om de gemeenten financieel te ondersteunen. Wij wensen het college en de medewerkers veel succes bij het opstellen  van de begroting.

Mocht u naar aanleiding van onze bijdrage nog vragen hebben, mail of bel ons gerust.

Marinus Louissen
Fractie voorzitter CDA Midden-Drenthe