01 juni 2021

Praktijkondersteuner Jeugd

Ik heb er al eerder over geschreven. Het CDA was al enthousiast en afgelopen commissievergadering van Zorg en Welzijn hebben we weer gesproken over de inzet van 40 uur voor een praktijkondersteuner bij de huisartsen voor de jeugd (POH). En nu structureel en niet meer als proef.

In mijn bijdrage heb ik aangegeven dat het CDA een grote voorstander is van een POH-er en dat het bekostigt mag worden uit het jeugdbudget dat we al beschikbaar hebben gesteld. Dus de gemeente geen extra financiële bijdrage gevraagd.

Wij hebben hiervoor diverse redenen.

• Onlangs hebben wij kennis gemaakt met de POH-er.
    De POH-er heeft enthousiast en uitgebreid verteld over wat ze doet en hoe ze het doet. De aanpak ondersteunen wij van harte. Het kind staat centraal en het ‘probleem’ wordt van diverse kanten bekeken.

• Wij geloven dat kinderen sneller en vaker de juiste hulp aangeboden krijgen. En dan hebben we het niet altijd over de inzet van duurdere jeugdhulp. Een aantal gesprekken of doorverwijzing naar het voorliggend veld (bv training van het CJG of deelnemen aan een sport) kunnen al helpend en helend zijn.
    En het gaat immers om hulp wat passend is. Want ik heb veel te vaak verhalen gehoord en gelezen over jongeren op wachtlijsten bij de GGZ en dat de hulpverlening niet passend is of dat ze van hulpverlener naar hulpverlener gaat.
    Met de POH-er is niet altijd een doorverwijzing naar de Jeugd-GGZ nodig. En dat komt de wachtlijsten ten goede.

• Het CDA is ook blij dat de samenwerking met huisartsen op gang is gekomen. Zo hebben wij als gemeente meer inzicht op wat er aan jeugdhulp wordt geadviseerd. Want in de afgelopen jaren werden we immers wel eens verrast als het gaat om de aangeboden jeugdhulp en de kosten die we daarvoor dragen als gemeenschap.

• En stel, stel dat we niet akkoord zouden gaan met de structurele inzet, want dat is het alternatief dat we hebben als gemeenteraad….dan raken kinderen wellicht buiten beeld, lopen de wachtlijsten op bij de jeugd GGZ…..ik stop maar met deze redenatie, want dat is niet waar het CDA voor staat.

• Ook de uitbreiding van de uren vinden wij wenselijk. De POH-er gaf immers aan dat de vraag naar gesprekken groot is en we willen wachtlijsten bij de POH-er voorkomen.

En zo zijn we weer een stapje verder om voor onze jeugdigen het leven aangenamer te maken. DAT is waar wij ons elke keer voor hard maken.

Met een warme groet,
Karin Kappen