17 juni 2022

Raadsprogramma en Bestuursakkoord 2022-2026

Donderdag 16 juni was een belangrijke dag voor het CDA in Midden-Drenthe. Ik zal u uitleggen waarom.

Na maanden van voorbereiding was het dan zover. De gemeenteraad heeft het Raadsprogramma en het Bestuursakkoord ‘vastgesteld/aangenomen’.

Het Raadsprogramma is gemaakt door de 8 politieke partijen met hun eigen 8 identiteiten en hun eigen achterban. Dat is uniek voor ons in Midden-Drenthe. Nog nooit eerder is er een meerjarig plan gemaakt op thema’s. U ziet dat we als gemeenteraad aan de slag gaan met de thema’s wonen, bestuursstijl, dienstverlening, duurzaamheid & klimaat. Samen met de inwoners van de gemeente (participatie). Na de zomer gaan we ook bijeenkomsten organiseren met de inwoners. Om u te laten kennismaken met ons en onze plannen.

Het is goed dat we dit doen. Voor ons als raad, maar bovenal voor u als inwoners.

Naast het Raadsprogramma is er ook een Bestuursakkoord* gemaakt met op de voorkant een tekening van een brug en de naam verbinding. Het heet geen coalitieakkoord meer. We willen veel meer dan eerder samenwerken aan de onderwerpen. We spreken niet meer over coalitie en oppositie.

Het CDA is 1 van de collegepartijen, samen met Gemeentebelangen BBBondgenoot, PvdA en GL.
Jan Schipper is bevestigd als wethouder. Dat betekent dat Robert Brouwer weer raadslid is geworden en Harry Sikkenga zijn plek in de commissie heeft overgenomen.

Het CDA is erg tevreden over hoe het Raadsprogramma en het Bestuursakkoord tot stand zijn gekomen. En we zijn meer dan tevreden over de inhoud. Bijna alles uit ons verkiezingsprogramma heeft een plek gekregen.

Ik wil 2 mensen bedanken die de afgelopen maanden heel veel tijd en energie in dit proces hebben gestoken. Dat zijn Jan Schipper en Ria Beukema. Ria en Jan, jullie hebben de belangen van het CDA goed vertegenwoordigd.

En nu? Volle vaart vooruit met alle plannen. Wij hebben er zin in.

hartelijke groet van,

Karin Kappen, fractievoorzitter (lid commissie Zorg en Welzijn, Algemeen Bestuur)
Ria Beukema, raadslid (lid commissie Zorg en Welzijn)
Robert Brouwer, raadslid (lid commissie Ruimte en Groen)