14 december 2020

Spier krijgt een nieuwe geluidswal

In de raadsvergadering van donderdagavond 10 december werd het voorstel van het college besproken om het geluidsscherm in Spier te gaan herbouwen. Het reeds eerder gebouwde scherm is 2 jaar geleden ingestort.

Bij de mededelingen aan het begin van de raad kon wethouder Jan Schipper melden dat er overeenstemming bereikt was met de vorige bouwer van het scherm. Deze betaalt het volledige bedrag van de bouw terug, zijnde € 325.560, zodat de totale kosten van het nieuwe scherm, inclusief voorbereidingskosten en leges, nu uitkomen op € 750.000.

Het college stelde voor om het nieuwe scherm enkelvoudig onderhands aan te besteden, met als een van de redenen dat dit de snelste manier is om het scherm te herbouwen. De fracties van ChristenUnie, D66 en GroenLinks dienden een wijzigingsvoorstel in om niet enkelvoudig maar meervoudig onderhands aan te besteden. Ze wezen in het voorstel naar het vastgestelde inkoopbeleid. Daarin staat onder andere dat boven € 150.000 meervoudig onderhands moet worden aanbesteed. Zou men hiervoor kiezen, dan zou het scherm er pas kunnen staan in juni 2022, aldus de wethouder. Tevens zouden de kosten dan toenemen met € 100.000 vanwege de extra aanbestedingskosten. Het is belangrijk op te merken dat er in het inkoopbeleid ook staat dat het college bij goede reden mag afwijken van de genoemde regel. Dit moet dan wel worden onderbouwd. Dat heeft het college wat betreft het CDA ook goed gedaan.

Wij hebben ook de gezondheidsrisico’s ingebracht voor de aanwonenden, zoals stress en slapeloze nachten. Als men in het voorjaar meer buiten leeft, tast de geluidsoverlast de leefbaarheid van de inwoners van Spier aan.

Wij hebben er alle vertrouwen in dat het college de juiste afwegingen heeft gemaakt. Het dorp Spier heeft volgens het CDA recht op een snelle herbouw van het geluidsscherm, daar zij al twee jaar wachten op herbouw. Wij hebben dan ook ingestemd met het voorstel.

Marinus Louissen
Fractievoorzitter CDA Midden-Drenthe