22 maart 2021

Verkiezingen en weer door

Ik ontkom er niet aan om iets over de verkiezingen in deze nieuwsbrief te schrijven. Zoals u weet zijn deze voor het CDA teleurstellend verlopen. Ik vind dat heel jammer, maar dat zal u natuurlijk wel duidelijk zijn.

Ook voor onze provincie, want zoals het nu lijkt (de exacte lijst met voorkeursstemmen is nog niet bekend op dit moment van schrijven) is er maar 1 Drent vertegenwoordigd in de Tweede Kamer. Een CDA-er, dat dan weer wel. Vanaf deze plek wens ik Agnes Mulder weer veel succes in Den Haag en wie weet zie ik je weer eens bij de roltrap in Assen.

Persoonlijk hou ik helemaal niet van die verkiezingstijd. Al die debatten en journalistieke vergrootglazen. De glazen kijken waar iemand een uitglijder maakt. Nu of in het verleden. En dat wordt dan weer breed uitgemeten. In deze snelle online en oneliner tijd is dat een zorgelijke weergave van de werkelijkheid.
Wat ik zie zijn politici die bezig zijn om de ander klein te maken en zich zelf op de borst te slaan en naar het verleden kijkend. En dat terwijl we in Nederland altijd met elkaar moeten samen werken in het parlement en het kabinet. Nee, zonder wordt verkiezingstijd verkiezingsstrijd.

Het is mijn droom dat dit in de toekomst gaat veranderen. Dat we gaan kijken naar wat onze plannen zijn en de achtergrond daarvan. Dat we tijd maken om daarover in gesprek te gaan met elkaar (politici en inwoners). In alle rust, zonder elkaar ‘af en zwart te maken’. Ik hoop dat mijn droom uitkomt.

Ik ben iemand die graag wil bouwen, met elkaar, voor elkaar, voor ons mooie Midden-Drenthe. Ik hou niet van die felle debatten waar je elkaar de vliegen probeert af te vangen. Nee, ik ben meer van waar kunnen we elkaar vinden, wat is goed voor onze inwoners. Natuurlijk wel vanuit onze eigen waarden. Daarmee komen we veel verder en dat geeft ook vertrouwen richting onze inwoners.

Donderdag is er weer een gemeenteraadsvergadering. Deze keer staan er (minstens) 2 mooie onderwerpen op de agenda. We gaan met elkaar de nieuwe visie voor Midden-Drenthe vaststellen. Die is gemaakt door de raad en de commissieleden. Samen met inwoners. Kijk, weer een mooi voorbeeld dat je samen goede dingen kan bereiken. De winnaar van de fotowedstrijd, met hèt beeld van onze gemeente, wordt bekend gemaakt. Leuk.
Ik ben zeer tevreden en heb met veel plezier heel veel voorwerk gedaan in de kernwerkgroep.

En er staat een motie over de vluchtelingen op de agenda. Die dienen wij mede in en we hebben belangrijke input geleverd. We hebben al eerder aandacht gevraagd (eigenlijk geëist) voor die erbarmelijke situatie in Griekenland. Persoonlijk vind ik het zò erg dat we dit laten gebeuren. En met mij vele CDA-ers, vele mensen. Er wordt heel veel appèl gedaan op de landelijke politiek om dit nu eens op te lossen en de belofte na te komen. Haal die kinderen nu hier naar toe!

Het is een daad van Liefde en Barmhartigheid om je hart open te stellen en dat te doen waartoe we opgedragen en geroepen zijn, waartoe we op aarde zijn. Laten we elkaar helpen en delen van onze rijkdom. Ik bedoel….het zijn kinderen, mensen….net zoals u en ik.

Heeft u zin om mee te kijken? Dat kan.*

Met een warme groet vanuit mijn hart,
Karin Kappen, raadslid CDA Midden-Drenthe