26 februari 2021

Vervallen panden, wat er aan te doen?

In de commissie Ruimte en Groen van donderdag 11 februari kwam onder andere de “Pilot vervallen panden” opiniërend aan de orde. Dit werd toegespitst op het  “van Dam pand” in Hoogersmilde. In de afgelopen jaren heeft het CDA meerdere malen gewezen op bovengenoemde rotte kies in Hoogersmilde. Een gebouw dat er al jaren verwaarloosd bij ligt.

In de uitvoeringsagenda van het college is € 10.000 gereserveerd voor het maken van een plan van aanpak voor vervallen panden in onze gemeente. Natuurlijk is er maatwerk nodig voor elk vervallen object in onze gemeente, maar het is makkelijk dat er nu een draaiboek ligt hoe men te werk moet gaan als zo’n situatie zich voor doet.

Uitgangspunten van dit plan van aanpak zijn.
1: Achter elk vervallen pand zit een verhaal.
2: Voordat wij maatregelen gaan nemen, willen wij eerst alle achtergronden in beeld hebben.
3: De integrale aanpak is voor ons de basis.
4: Handhaving is niet het doel.
5: Elk dossier wordt benaderd als een project.
6: Het is altijd maatwerk.

Als eerste wordt nu het pand Van Dam in Hoogersmilde op deze manier aangepakt. Volgens het CDA is dit een juiste en duidelijke route om aan dit soort zaken iets te doen. In de commissie heeft de portefeuillehouder wethouder Bouwman aangegeven dat de commissie goed op de hoogte zal worden gehouden over deze aanpak Hij verwacht in mei of juni hier nieuwe mededelingen over te kunnen doen. Wij als CDA zullen deze pilot zeer nauwgezet volgen.

Marinus Louissen
Fractievoorzitter CDA Midden-Drenthe