21 februari 2022

Vooruit- en terugkijken in het sociaal domein

Beste mensen,

Binnenkort zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Op 16 maart mag u naar de stembus. Bij deze roep ik u dan ook op om gebruik te maken van uw stem. Want het recht om te stemmen is u gegeven…zonde om er geen gebruik van te maken, toch?

Lezers van mijn nieuwsbrieven weten dat ik mij, samen met Ria Beukema, sterk gemaakt heb voor alle onderwerpen in de commissie Zorg en Welzijn. We hebben ontzettend veel onderwerpen aan de orde gehad en veel invloed kunnen uitoefenen. Zonder ons op de borst te slaan zijn heel veel punten van het CDA overgenomen door het college. En daar zijn we blij mee. Want we hebben samen met en namens de inwoners gebouwd aan een mooiere gemeente die erg sociaal is.

Gisteren had ik mijn laatste vergadering van de commissie en daar stond het onderwerp ‘Grip op kosten in het Sociaal Domein’ op verzoek van het CDA op de agenda. Het college had ons namelijk een brief gestuurd waar wij heel veel vragen over hadden. Het college heeft van dat moment gebruik gemaakt om ons ook te informeren over de activiteiten van de afgelopen jaren. Het CDA is onder de indruk van wat er allemaal is gedaan voor de jongeren, ouderen en mensen die hulp nodig hebben op de arbeidsmarkt. Om wat voorbeelden te benoemen:

- er is een praktijkondersteuner jeugd bij de huisarts gekomen die gesprekken aangaat met jongeren in plaats van dat ze direct in de ‘zwaardere’ hulpverlening terecht komen

- de ouderzorg wordt meer in gezamenlijkheid aangepakt (samenwerking van o.a. huisarts, welzijnswerk en wijkverpleging)

- er is inzicht in de financiën.

- Er is een nieuw sportbeleid.

- Jongeren met schulden worden begeleid

En zo kan ik wel veel meer voorbeelden noemen.

Maar er is ook een andere kant. De kosten voor het Sociaal Domein zijn de afgelopen jaren enorm gestegen en de vergoeding vanuit het Rijk zijn veel te laag. Natuurlijk trekken we allemaal aan de bel, maar dit is erg zorgelijk en het ziet er voor de nabije toekomst niet naar uit dat het Rijk datgene gaat betalen wat nodig is. Dat vinden wij heel kwalijk en bovenal een hele slechte zaak.

Het Rijk heeft onlangs wel geld beschikbaar gesteld, maar tegelijk daaraan een besparingsopdracht gekoppeld. Dat lijkt schier onmogelijk natuurlijk. Het college is voortvarend met deze opdracht aan de gang gegaan en heeft een nota (Grip op kosten Sociaal Domein) daarover naar de gemeenteraad gestuurd. En daar wilden wij dus verduidelijking over krijgen. Dat hebben wij gekregen. Het blijft onzeker hoe zich dit ontwikkelt. Maar de wethouders hebben aangegeven de gemeenteraad goed mee te nemen in de resultaten en de zaken waar ze tegen aan lopen.

Het voert veel te ver om helemaal de inhoud van die nota hier te behandelen. Mocht u meer willen weten dan nodig ik u van harte uit om mij op te zoeken. Dan gaan we in gesprek.

Beste mensen, dank voor het vertrouwen van de afgelopen 4 jaar. Ik hoop de komende 4 jaar ook weer aan de slag te gaan voor u allen. Stem 16 maart!

Met een warme groet, Karin Kappen, Raadslid CDA Midden-Drenthe