12 juni 2019

Vrijwilligers in Midden-Drenthe

Afgelopen woensdagavond waren de raadsleden uitgenodigd voor een ontmoeting met vrijwilligersorganisaties en andere organisaties die met vrijwilligers werken. Namens onze fractie waren Karin Kappen en ik aanwezig bij deze “Meet en Greet”.

Tijdens de bijeenkomst werd duidelijk dat meer dan 10.000 inwoners van 18 jaar en ouder actief zijn als vrijwilliger in onze gemeente. Als je daar de jongeren die ook op allerlei gebieden actief zijn bij op telt, dan mag je gerust spreken van een rijke gemeente als het gaat om vrijwilligers. De top drie waarbij het meeste vrijwilligerswerk wordt gedaan zijn sport, school en de zorg. In Midden-Drenthe wordt het vrijwilligerswerk ondersteund door Meedoen Midden-Drenthe (voor meer informatie hierover zie : https://www.welzijnswerkmd.nl/servicepunt-vrijwilligerswerk).

Het was een hele inspirerende avond waarbij we zagen hoe trots de vrijwilligers terecht op hun werk zijn. Tegelijkertijd werden er ook een aantal aandachtspunten genoemd, waar we als raad mee aan de slag kunnen en moeten. Eén van die aandachtpunten was een verouderd Vrijwilligersbeleid. De beleidsnota “Meedoen in Midden-Drenthe” is van 2008. Een actualisatie lijkt ons als fractie op zijn plaats. Tegelijkertijd een goed moment om de knelpunten waar men nu tegenaan loopt mee te nemen. De CDA fractie wil dus actualisatie van de vrijwilligersnota en ook een bijeenkomst met alle vrijwilligersorganisaties en andere instanties die met vrijwilligers werken. De overlegvormen die er nu zijn omvatten niet alle vrijwilligersorganisaties doordat instanties als Cosis, Icare, Derkshoes die ook veel met vrijwilligers werken ontbreken. Doel van een dergelijke bijeenkomst is informatie opdoen wie wat doet op gebied van vrijwilligerswerk, samen dingen oppakken en van elkaar leren. Ook kan men daar werken aan gezamenlijke knelpunten.

Ik wil deze nieuwsbrief eindigen met twee dingen:

Ten eerste: een oproep voor vrijwilligers in de zomerperiode voor instellingen als het Derkshoes, Icare en Cosis. Doordat er dan minder vrijwilligers zijn moet men noodgedwongen leuke activiteiten voor de bewoners aflasten. Dat is niet alleen jammer maar vaak ook onbegrijpelijk voor de bewoners.

Ten tweede: de suggestie om vrijwilligers te werven. “Dat lukt het beste als je zorgt dat je de leukste gemeente bent voor vrijwilligers”,zo werd gezegd. Dat lijkt mij een mooie uitdaging. Vrijwilligers verdienen niet alleen waardering maar zeker ook goede ondersteuning. Daar wil het CDA graag met alle andere raadsleden in Midden Drenthe aan werken.

Ria Beukema