27 november 2017

Werkconferentie Werk & Inkomen

Zaterdagochtend 18 november…….de wekker ging vroeg. Wij hadden namelijk de uitnodiging aangenomen om een werkconferentie van het CDA over het onderwerp ‘Werk en inkomen’ bij te wonen in Westerbork.

Aanleiding voor de bijeenkomst was de door veel CDA-leden ingevulde enquête over het onderwerp. De werkgroep had 5 interessante sprekers uitgenodigd. Tevens was het CDA-Tweede Kamerlid Agnes Mulder aanwezig.

De eerste spreker was Riëtte Wollerich, voorzitter van de CDA fractie in het Drents Parlement. Zij nam ons mee door de uitkomsten van de ledenraadpleging. Een veel terugkerend item hierin is dat “Solidariteit” een belangrijke waarde is voor de CDA-leden.

Daarna nam Gerard Kremers, voorzitter van MKB Noord Nederland, en oud eigenaar van de Vrijbuiter, ons mee in wat hij dagelijks tegenkomt bij ondernemers. Zijn missie is om de economie zo veel als mogelijk aan te jagen. Hij ziet veel kansen, maar ook knelpunten voor het MKB. Zo is het tegenwoordig lastig om aan goed technisch personeel te komen. En onder de MKB-ers is ook wel sprake van stille armoede, (retail). Tevens ziet hij MKB-ers worstelen met hun bedrijfsopvolging, met alle gevolgen van dien voor het pensioen voor de ondernemer, wat heel vaak in de bedrijven zit. Kansen ziet hij in het feit dat MKB-ers heel graag personeel willen opleiden. Daar hebben ze dan wel hulp bij nodig. Om die kansen te realiseren ziet hij mogelijkheden in een oude bedrijfsvorm, de coöperatie: een samenwerkingsverband tussen de overheid als facilitator, het bedrijfsleven en de scholen. Zo zijn er innovatiewerkplaatsen opgericht in de Provincie Groningen. Ook rondom het toerisme is een coöperatie opgericht tussen de Hogere Hotelschool, de horeca-ondernemers en het UWV. En dit allemaal met als doel om de economie aan te jagen, of op peil te houden, en zo de leefbaarheid te bevorderen.

Toen was Piet Fortuin, voorzitter van CNV vakmensen, aan de beurt. Hij deelde een boeiend verhaal over het grote potentieel aan arbeid, de kansen van robotisering, de gevolgen voor de arbeidsmarkt van digitalisering. Ook hier kwamen veelvuldig de woorden ‘solidariteit’, ‘verantwoordelijkheid’, ‘rechtvaardigheid’ en een ‘inclusieve samenleving’ langs. Woorden die passen bij het gedachtengoed van het CDA.
Hij gaf aan dat we moeten voorkomen dat arbeid een prijsartikel wordt. Hij pleite voor persoonlijke ‘leerregelingen’. Velen van ons verrichtten immers gedurende het werkzame leven meerdere beroepen.

Albert Bruins Slot, voorzitter van het College van Bestuur van het Drenthe College, nam ons mee in de uitdagingen waar het MBO-onderwijs en de studenten mee te maken zullen krijgen in de toekomst. Hij gaf aan dat jongeren het belangrijk vinden dat er een betere wereld is/komt. En dat zij daar graag aan willen bijdragen. Goed nieuws dus. Ook hij sprak over de gevolgen van robotisering en digitalisering, en wat dat betekent voor ‘zijn’ school. Zo heeft dat o.a. grote effecten op de administratieve beroepen. Grote kansen zijn er voor de zorg- en techniekopleidingen en haar studenten. Werkgevers staan al bij de poort om de studenten bij hen binnen te ‘loodsen’.

Kijkend naar de kansen voor werk en inkomen is zijn visie om samenwerkingsverbanden op te richten tussen het Onderwijs, de ondernemers en de regionale overheid. Zo zijn onlangs de Dutch Techzone en het noordelijke Innovation Board opgericht. Werkgevers zijn de trekkers van deze initiatieven. Het Drenthe College is nadrukkelijk een partij in deze. Een prachtig initiatief om ons prachtige Noorden en dus ook de Drenthe economie verder te ontwikkelen.

Tenslotte was het woord aan Geert Jan Metz, vestigingsmanager van het UWV-kantoor Zuid-Drenthe. Hij schetste de kansen in de zorg. Ook het UWV werkt samen met ondernemers om het potentieel aan werk en inkomen te optimaliseren.

Daarna ontstond er een boeiend kringgesprek tussen alle aanwezigen. Onderwerpen die veel voorbij kwamen waren:
- het kapitaal zit bij mensen
- omscholing, en de kansen die dit voor mensen en ondernemers biedt
- samenwerking tussen school, bedrijf en overheid
- mkb-ers willen wel mensen aannemen, maar zien wel risico’s bij het opvangen van
de zeer hoge kosten bij ziekte.

Agnes Mulder vatte het allemaal mooi samen en was blij met de uitnodiging. Zij neemt zeker een aantal dingen mee naar Den Haag. Wordt vervolgd dus.

Wij kijken terug op een inspirerende ochtend en zullen zeker onderwerpen meenemen in ons raadswerk.

Marinus Louissen (Raadslid CDA fractie Midden-Drenthe )

Karin Kappen (kandidaat-raadslid CDA fractie Midden-Drenthe )