Stikstof

De stikstofopgave heeft een enorme impact op Drenthe, haar inwoners en het platteland. Het CDA heeft grote zorgen over de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van de voorgestelde Haagse plannen. Wat ons betreft is het stikstofprobleem een prima voorbeeld van een onderwerp waarbij theorie en overheid leidend zijn geworden maar helemaal los zijn komen te staan van praktijk en samenleving. Wij willen het in Drenthe helemaal andersom hebben; de praktijk en samenleving voorop en de theorie en overheid daarop laten aansluiten. Als het gaat om stikstof willen wij daarom de natuurontwikkeling in de praktijk monitoren. Niet met regels en rekenmodellen vanuit een kantoor, maar met de voeten in het veen en op het zand en ter plaatse kijken hoe het gaat. Waar nodig gaan we samen met onze inwoners aan de slag. Maar dan wel op de praktische en nuchtere Drentse manier en vanuit het besef dat we in Drenthe niet de ruimte hebben om iedere soort een eigen leefgebied te geven en dat ook de mens moeten kunnen blijven genieten van onze provincie.
Het CDA is op dit punt kritisch op wet- en regelgeving en internationale afspraken die ons verplichten om acties te ondernemen die schadelijk zijn voor onze eigen samenleving. Het kan niet zo zijn dat we vanwege theoretische bedreigingen van de natuur in de praktijk van alle dag geen mogelijkheden meer hebben om woningen te bouwen, onze infrastructuur te verbeteren, voedsel te produceren of evenementen te organiseren. Beperkingen die natuurbescherming ons opleveren kunnen wij niet de rechtspraak in de schoenen schuiven. Rechters doen uitspraken op basis van wetten, regels en afspraken die de politiek zelf heeft gemaakt, maar waarvan destijds de consequenties niet goed overzien zijn. Wat het CDA betreft wordt het hoog tijd om onze regels, systemen en instanties weer ten dienste te laten zijn van onze samenleving. Wij willen handelen naar de bedoeling van wetten en afspraken in plaats van de letter en inzetten op het aanpassen van wetten en afspraken die niet uitvoerbaar zijn of die schadelijk zijn voor onze samenleving. Van de provincie verwachten we dat zij zich inzetten om dergelijk wetten en afspraken in Den Haag of Brussel aangepast te krijgen, zodat deze weer stroken met de praktijk.
De afgelopen periode is Drenthe een voorbeeld voor het land geweest op het gebied van samenwerking tussen politiek, boeren en natuurorganisaties. Juist in Drenthe keerden de boeren zich niet tegen de overheid en bleven natuurorganisaties in gesprek met de overheid. Dit is te danken aan bestuurders op zowel provinciaal als lokaal niveau die nuchterheid voor theoretische modellen plaatsen en het gesprek voor polarisatie. Ook in de komende periode willen we hierop blijven inzetten. We komen alleen uit de problemen die zich nu voordoen als we met elkaar in gesprek blijven, ons hoofd koel houden en naar praktische oplossingen blijven zoeken.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.