Ledeninvloed op verkiezingsprogramma

Verbanden van leden mogen een inbreng in het Verkiezingsprogramma hebben

Het CDA partijcongres op 24 april 2010 in vergadering bijeen in Den Haag,

constateert dat:

1.   Bij resoluties leden het recht hebben een resolutie bij het congres in te brengen mits de resolutie ondersteund wordt door tenminste 25 leden.

2.   Dat dit recht niet geldt bij het inbrengen van amendementen voor verkiezingsprogramma’s..

overweegt dat:

1.   Het recht van het inbrengen van resoluties en amendementen door afdelingen en leden een fundamenteel recht is in een democratische politieke partij.

2.   Er geen reden te bedenken is waarom het recht van inbrengen van amendementen voor verkiezingsprogramma’s negatief afwijkt van het recht van inbrengen van resoluties.

3.   In de praktijk bij resoluties dit recht geen enkel praktisch probleem oplevert en dat dit bij amendementen voor verkiezingsprogramma’s dus ook niet te verwachten is.

spreekt uit dat:

1.    het congres het partijbestuur verzoekt een wijziging van het huishoudelijk reglement (1) voor het volgende congres voor te bereiden. De wijziging betreft de toevoeging van de regeling van het recht van leden om amendementen voor verkiezingsprogramma’s te mogen indienen, mits het betreffende amendement ondersteund wordt door ten minste 25 leden.

En gaat over tot de orde van de dag.

(1)    Betreft ten minste het Reglement voor de vaststelling van het programma. Mogelijk dienen er nog elders in de reglementen ook wijzigingen doorgevoerd te worden.