Met minder afval een schoner Nederland

Resolutie: met minder afval een schoner Nederland.

“Verminder de hoeveelheid afval door preventie en hergebruik”

Het CDA partijcongres op 29 oktober 2011 in vergadering bijeen in Utrecht,

constateert dat:

1.         in Nederland de milieudruk hoog is wegens onder meer de hoge bevolkingsdichtheid en onze ligging (incl. distributie-functie) in Noordwest-Europa;

2.         burgers en bedrijfsleven elk jaar ongeveer 60.000.000.000 kilo afval afdanken of weggooien zonder nuttige toepassing;

3.         afval onderdeel is van een (internationale) keten waarin consumenten en bedrijven, maar ook gemeenten en provincies een specifieke rol hebben;

4.         met het afvoeren van afval direct en indirect energie, grondstoffen en voedsel verloren gaan, wat niet bijdraagt aan een duurzame economie;

5.         staatssecretaris Atsma van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu de notitie “Meer Waarde uit Afval” heeft uitgebracht;

overweegt dat:

1.         handelen vanuit het CDA uitgangspunt rentmeesterschap ondermeer betekent dat verspilling wordt tegengegaan en dat het ontstaan van afval wordt beperkt;

2.         het huidige westerse patroon van consumptie en productie samengaat met de vorming van veel afval;

3.         een effectieve vermindering van de hoeveelheid afval een bijdrage levert aan een schoner en duurzamer Nederland;

4.         de Nederlandse consument vrij dient te zijn in het maken van de keuze voor de aanschaf van voedingsmiddelen en andere producten, maar de inzet van beleidsinstrumenten gerechtvaardigd is om de maatschappelijke nadelen voor de afvalketen te verminderen;

spreekt uit dat:

1.         het CDA de kabinetsplannen om de milieudruk in het afvalbeheer te verminderen ten volle ondersteunt;

2.         het CDA in gemeenten (en provincies) het regeringsbeleid actief dient te ondersteunen door maatregelen uit te voeren die in lijn zijn met de zogenoemde Ladder van Lansink (afvalhiërarchie: namelijk preventie, hergebruik, recycling enzovoort);

3.         de Tweede Kamerfractie wordt opgeroepen om met betrokken partijen in de samenleving te zoeken naar instrumenten die meer dan tot nu toe het ontstaan van rest- en zwerfafval beperken, met als doelstelling om de maatschappelijke kosten te verlagen en de totale productie-keten te verduurzamen.

En gaat over tot de orde van de dag.