Om een gezond, veilig en leefbaar bestaan

Het CDA-Partijcongres in vergadering bijeen op 5 november 2005 te Utrecht:

Constateert dat:

1.        De luchtkwaliteit in Nederland een nationaal en urgent probleem is. Het is een permanente bedreiging door de bekorting van de gezonde levensduurverwachting van de Nederlanders. Volgens het Milieu- en Natuurplanbureau Volksgezondheid en Milieu leven nu al circa 18.000 Nederlanders 10 jaar korter als gevolg van deze vervuiling.

2.        De aardgasvoorraden van Nederland bij het huidige productieniveau rond 2030 zullen zijn uitgeput. Dit leidt tot een energieprobleem, een begrotingstekort wegens het wegvallen van de aardgasbaten en afhankelijkheid van de energievoorziening van het buitenland.

3.        De veiligheid van de bevolking in toenemende mate bedreigt wordt door wateroverlast, zowel langs de grote rivieren als langs de kust. Deze toenemende dreiging wordt veroorzaakt door het veranderende klimaat.

4.        Bovengenoemde punten slechts een deel van de probleemomvang aangeven.

5.        De problematiek binnen het CDA bekend is. Het rapport Partners in Duurzaamheid van het Wetenschappelijk Instituut heeft hier in 2000 al uitgebreid verslag van gedaan.

6.        Veel CDA-leden zich in de Fonteinavonden hebben uitgesproken voor een politieke koers waarbinnen deze problemen worden aangepakt en waarbinnen duurzaamheids- en milieuvraagstrukken dus een hoge prioriteit krijgen.

7.        Verschillende prominente CDA-leden zich kritisch hebben uitgelaten over de huidige politieke koers en aanwijzingen geven voor vernieuwend beleid op het gebied van een duurzame samenleving met een duurzame economie.

8.        Het manifest Om een gezond, veilig en leefbaar bestaan een handreiking is om te komen tot die gewenste politieke koers.

Overwegende dat::

1.        Er het risico bestaat dat het CDA niet tot een vernieuwde aanpak komt.

2.        Het rapport Partnes in duurzaamheid in 2000 niet heeft geleid tot een nieuwe politieke koers en dat het Manifest Om een gezond, veilig en leefbaar bestaan hetzelfde lot zou kunnen ondergaan.

3.        De partijstructuur daarom moet worden aangevuld met een orgaan dat een permanente belangenafweging maakt tussen de ecologische, economische, sociale en spirituele elementen van het maatschappelijk leven.

Spreekt uit dat:

Vanwege het grote belang dat het CDA hecht aan rentmeesterschap en  duurzame ontwikkeling het CDA in het jaar 2005 een permanente Commissie Duurzame Ontwikkeling opricht. Deze commissie van deskundige CDA’ers heeft als taak het beleid rond duurzame ontwikkeling te initiëren en met andere portefeuilles af te stemmen. De commissie geeft gevraagd en ongevraagd advies en zorgt dat het thema duurzaamheid als prioriteit op de partijagenda blijft staan. De Commissie gebruikt daarbij het Manifest Om een gezond, veilig en leefbaar bestaan en het rapport Partners in duurzaamheid als uitgangspunten voor haar beleid.

En gaat over tot de orde van de dag.