Vergroening belastingstelsel

Resolutie: Vergroening belastingstelsel om Nederland sterker te maken

(Deze resolutie heeft ook de steun van de afdeling CDA-Bergambacht, de afdeling CDA-Dalfsen, het CDJA en de CDA Business Club.)

”Het CDA-Partijcongres in vergadering bijeen op 02 april 2011 te Den Haag,

Constaterende dat:

1      financiële prikkels een grote invloed kunnen hebben op de aankoopbeslissingen door consumenten, zoals bij zuinige auto’s en lagere BTW voor huisonderhoud wordt bewezen;

2      het regeerakkoord vermeldt dat de verbetering van de leefomgeving en milieu, kansen biedt aan economische groei en ontwikkeling;

3      het emissiehandelsysteem voor CO2-rechten op dit moment onvolgroeid is, waardoor dit nu niet in staat is om voldoende sturing in de richting van een duurzame economie te geven;

4      het EU bedrijfsleven geen probleem heeft met vergroening van het BTW-stelsel, op voorwaarde dat dit werkbaar blijft, en dat een mondiaal gelijk speelveld gewaarborgd is;

Overwegende dat:

1.    het CDA voorstander is van minder belastingheffing op arbeid en winst en meer op consumptie en milieuvervuilende activiteiten, volgens het CDA verkiezingsprogramma artikel 4.2.6;

2.    een versnelling in de richting van duurzame producten en diensten nodig is om, de klimaatdoel-stellingen te halen, minder afhankelijk te worden van buitenlandse energiebronnen en om mee te spelen in de economische sleutelgebieden van de toekomst;

3.    vergroening van het belastingstelsel innovatie, energiebesparing en de creatie van (groene) banen stimuleert;

Spreekt uit dat:

1.    de CDA Tweede Kamerfractie het kabinet dient te vragen om in 2011 extra stappen te zetten in het vergroenen van het belastingstelsel, en dan in het bijzonder het vergroenen van het BTW-stelsel;

2.    het kabinet in 2011 een overzicht dient te maken van de verschillende mogelijkheden om het be-lastingstelsel, het BTW-stelsel en de financiele regels te vergroenen;

3.    Nederland in samenwerking met de Europese Commissie en het EU bedrijfsleven voortvarend (vóór 01 juni 2011) dient te kijken hoe de verdere vergroening van het belastingstelsel en het BTW-stelsel in EU verband handen en voeten gegeven kan worden, dit kan eventueel leiden tot de uitbreiding van het aantal mogelijke BTW-tarieven met een schijf;

4.    duurzaamheid in NL en de EU als officieel criterium dient te worden toegevoegd aan de huidige criteria voor de bepaling van de hoogte en de differentiatie van BTW-tarieven.

En gaat over tot de orde van de dag.

Toelichting
Het huidige kabinet wil meters maken in de verduurzaming en wil een Green Deal met de samenleving. Vergroening van het belastingsstelsel is de beste methode om dit kabinet te helpen die meters te maken. Het heeft al bewezen snel te kunnen werken, o.a. bij de aanschaf van zuinige auto’s met belastingvoordeel en bij het lagere BTW tarief voor (energie-)investeringen in huizen.

De Nederlandse en Europese economieën dienen binnen enkele decennia duurzaam te zijn of ze zullen niet zijn! Dit i.v.m. schaarser wordende grondstoffen, hogere kosten voor energie en de wens van consumenten.

Een duurzame economie voorkomt de volgende problemen:

·         Afhankelijkheid voor grondstoffen en energie uit andere regio’s is nadelig voor de leverbetrouwbaarheid en zal leiden tot kostennadelen.

·         Verdergaande klimaatverandering noopt Nederland tot dure investeringen in dijken en andere waterwerken, alsmede andere kosten om Nederlandse natuur en het landschap overeind te houden.

·         Achterop lopen van de Nederlandse economie op de groeimarkten van de toekomst.

De fiscale stimulering van ‘groene’ producten leidt tot de volgende voordelen:

·   Extra innovaties door de industrie om de gewenste producten versneld op de markt te brengen.

·         Nieuwe ‘groene banen’ in Nederland en Europa; de meest toekomstzekere banen die er zijn.

·         Verduurzaming krijgt extra impuls, zolang het handelssysteem van CO2-emissierechten nog

onvoldoende werkt.

De resolutie wil meters maken als het gaat om het vergroenen van het belastingstelsel om Nederland sterker te maken en om Nederland beter voorbereid op de toekomst te maken. Aangezien voor bepaalde zaken overeenstemming met Europa vereist is, richt deze resolutie zich ook op de besluitvorming in de EU.

Kort gezegd:

Doe je het niet voor het milieu ? Doe het dan voor het geld !
Of doe het voor de toekomst van Nederland.