MEP

Het CDA Partijcongres op 30 september 2006 bijeen te Amsterdam:

Constateringen:

1. Minister Wijn heeft in een brief d.d. 18-8-2006 aan de Tweede Kamer laten weten dat hij met ingang van die datum de MEP -subsidieregeling voor nieuwe projecten stop zal zetten. Deze subsidie voor Milieukwaliteit Elektriciteitsproductie (MEP) is een subsidie die het ontwikkelen van alternatieve, duurzame vormen van energieproductie stimuleert.

2. In zijn brief stelt hij voor de stopzetting met onmiddellijke ingang van 18-8-2006 te doen plaatsvinden.

3. “De MEP is vanaf de introductie zeer succesvol geweeste en heeft het investeringsklimaat voor duurzame elektriciteit sterk verbeterd” schrijft de minister in zijn brief.

4. Zijn  argument is dat de doelstelling van de MEP is gehaald. Dit is de doelstelling dat 9 % van de elektriciteitsproductie in 2010 door duurzame elektriciteit wordt gerealiseerd.

5. Het kabinet biedt aan om binnen de FES-middelen een bedrag van euro 150 miljoen te reserveren voor de stimulering van nieuwe innovatieve vormen van duurzame energie.

6. Een volgend kabinet moet nieuwe maatregelen uitwerken voor de stimulering van innovatieve technieken.

Overwegingen:

7. Het is zeer ongebruikelijk om subsidies met onmiddellijke ingang te stoppen. Een dergelijke rigoureuze maatregel schokt het vertrouwen van de maatschappelijke partners. Wij zien de reden voor dit besluit niet in een tijd dat het juist economisch beter gaat. Voor 1 juli is een grote hoeveelheid aanvragen ingediend in verband met de ophanden zijnde wijzigingen en een nieuwe stormloop nu is zeer onwaarschijnlijk. Van de nu ingediende aanvragen is de uiteindelijke realisatie van een deel twijfelachtig. Per 1 januari worden reeds aanpassingen die een betere beheersing van het MEP-middelen mogelijk moet maken ingevoerd.

8. Diverse marktpartijen, waaronder FME en organisaties van agrariërs, hebben laten weten geschokt te zijn door deze maatregel. Zij spreken van een daad die een betrouwbare overheid onwaardig is.

9. Het met onmiddellijke ingang stoppen van deze subsidieregeling frustreert de bedrijfsgang van een complete industrie. De ontwikkeling van alternatieve energiebronnen wordt met deze maatregel ernstig bedreigd. Nieuwe projecten zullen geen doorgang kunnen vinden of worden vertraagd.

10. De industrie van duurzame energie is juist een industrie die volgens het Verkiezingsprogramma alle ruimte moet krijgen.

11. Het argument dat de doelstelling van de MEP zou worden gehaald is geen goed argument.

- Het is geenszins zeker dat de doelstelling in 2010 gerealiseerd wordt. Temeer daar de hoogte van de subsidie voor het grootschalig inzetten van bio-olie en agro-residuen per 1 juli 2006 fors verlaagd is waardoor de benutting daarvan sterk zal afnemen.

- De 9% doelstelling betreft een minimumdoelstelling. De 9% doelstelling moet gezien worden als slechts een eerste kleine stap naar de verduurzaming van de Nederlandse energievoorziening.

- Door het stopzetten van de subsidie ontstaat een “stop and go” klimaat dat voor investeerders niet de noodzakelijke stabiliteit biedt.

- De maatregel is in strijd met de opvatting van het Kabinet over de gewenste transitie naar een duurzame energiehuishouding waarbij het Kabinet in lijn met het rapport van de Task Force Energietransitie heeft onderschreven dat stabiliteit van maatregelen ook ten tijde van politieke wisselingen een noodzakelijke voorwaarde is.

12. De minster vindt de MEP-regeling zelf zeer succesvol. (Zie punt 3.) Vervolgens straft hij dit succes door stopzetting van de regeling.  Dat is voor ons onbegrijpelijk.

13. De ruimte voor de FES-middelen was al bedoeld voor duurzame ontwikkelingen. Door dit geld nu te noemen als compensatie voor het verlies van de MEP-regeling krijgt het milieu een sigaar uit eigen doos.

14. Nieuwe technieken moeten zich door innovatie verder ontwikkelen. Bestaande technieken zoals biomassa en windenergie zijn bijna kosteneffectief en kunnen nu flink bijdragen aan de productie van Duurzame Energie tegen de laagste kosten. Verdere kostprijsdaling vindt juist plaats door een massale toepassing van de technologie (technologisch leren).

Spreekt uit:

Het congres spreekt zich uit voor het op zeer korte termijn openstellen van de MEP-regeling.

En gaat over tot de orde van de dag.