Utrecht, Cremerstraat 245

Aanwezigen (zie presentielijst)

1. Verslag vorige bijeenkomst

Anne van Aarsen meldt dat de bijeenkomst die hij vorige keer aankondigde over het niet halen van de klimaat- en energiedoelstellingen zal plaatsvinden op woensdag 7 maart of woensdag 2 mei te Den Haag. Lambert van Nistelrooij of Maxime Verhagen zullen daar spreken. Het Duurzaamheidsberaad en de vakgroep energie zullen ook worden uitgenodigd.

2. Congres 21 januari

Er zijn nog geen stukken gezonden aan de leden. Waarschijnlijk zullen de voorstellen gericht zijn op zowel de organisatie van de Partij (samenstelling en taak Bestuur) als op de wijze waarop binnen de Partij de inhoudelijke (politieke) discussie gevoerd gaat worden. Mogelijk komt er een permanent ‘strategisch beraad’ dat de voorzitter ondersteunt en de inhoudelijke discussie binnen de partij aanstuurt. Ook al hebben we geen stukken, maken we toch een aantal opmerkingen die Niels namens het Beraad mee kan nemen:

• Hoe is de lange termijnvisie geborgd? Wat is de rol (nog) van het Wetenschappelijk Instituut; zou die niet de lange termijn in het oog moeten houden; en wat is dan de rol van het ‘strategisch beraad’ in deze?
  • De nieuwe structuur moet borgen dat, naast de (theoretische) mogelijkheid dat alle individuele leden bij organisatie en inhoud betrokken worden, de gemeentelijke en provinciale afdelingen direct betrokken blijven, dit ter voorkoming van het ontstaan van Haagsche kliekjes.
  • De besluitvorming moet democratisch georganiseerd blijven (leden besluiten, deels via de gemeentelijke en provinciale afdelingen). Met name t.a.v. (het doen van voorstellen voor) kandidatenlijsten van de landelijke en Europese kandidatenlijsten.
  • Organisatie is minder belangrijk dan het nemen van tijd voor reflectie en voor een goede communicatie naar buiten over de inhoud.
  • Wat is de rol van thematische ledenverbanden zoals het duurzaamheidsberaad, de senioren, werkgroep sociale zaken etc. Zorg dat deze verbanden betrokken worden bij de discussies over inhoud. Geef ze een ‘status’ waardoor ze geconsulteerd moeten worden bij inhoudelijke debatten en eventueel direct resoluties en amendementen mogen in te dienen.
  • Partij moet ook niet-kerkelijken aanspreken.

3. “Een zoektocht naar een omschrijving van het begrip duurzaamheid, geschikt voor het CDA-Duurzaamheidsberaad”.

Gerald Russelman heeft dit stuk opgesteld. Hij heeft zich verdiept in de rapporten die er over het begrip duurzaamheid in de loop der jaren zijn gepubliceerd, de wereldconferenties die hierover hebben plaatsgevonden en de input die hij van de leden van het Duurzaamheidsberaad gekregen heeft.

Het begrip duurzaamheid is de laatste 40 jaar ontwikkeld door onder andere de Club van Rome, het Brundtlandrapport, de klimaatconferenies in Rio de Janeiro en Kyoto en alle COPs (confernces of Parties) daarna, zoals in Johannesburg en Durban (de 17e).

De definitie die Gerald hieruit heeft gedestilleerd luidt:

“Het behoud van overlevingskansen voor alle mensen in hun samenlevingsverbanden, het behoud van overlevingskansen voor de planten- en dierenwereld en het behoud van de aarde als levensbron”

Over het algemeen kunnen de aanwezigen zich vinden in deze weldoordachte definitie. De volgende opmerkingen worden gemaakt:

• Misschien iets meer van de toelichting meenemen in de definitie zelve
  • Het gaat niet alleen om overleven maar ook over de kwaliteit van leven.

Hoewel iedereen natuurlijk vindt dat het borgen voor alle mensen van een behoorlijke kwaliteit van leven ons aller streven zou moeten zijn, vragen enkele deelnemers zich af of het meenemen van het begrip kwaliteit van leven in de definitie past. De definitie beoogt slechts aan te geven wat ‘duurzaamheid’ betekent. Daarnaast zegt het woord ‘kwaliteit’ weinig als niet duidelijk is wat daar mee bedoeld wordt in relatie tot ‘duurzaamheid’. Ieder wordt gevraagd erover na te denken eventuele voorstellen voor aanpassing van de definitie aan Gerald door te geven. In de volgende vergadering zal Gerald het resultaat daarvan weer voorleggen aan het Beraad.

Gerald stelt voor om de discussies in het Duurzaamheidsberaad te beperken tot wat direct gerelateerd is aan duurzaamheid. Dat kunnen zijn onderwerpen op het vlak van energie en milieu, biodiversiteit en ruimtelijk beheer maar ook economie en cultuur. Onderwerpen die al door andere thematische ledenverbanden worden opgepakt hoeven we niet mee te nemen (gezondheidszorg, vrede en veiligheid, sociale rechtvaardigheid etc.).

4. Uitgangspunten van het CDA
Het CDA kent 4 uitgangspunten (cursief de verwachte voorstellen van de club van Jacobine Geel):

1.publieke gerechtigheid à rechtvaardig en betrouwbaar

2.gespreide verantwoordelijkheid à Nederland maken we samen

3.solidariteit à betrokken en nabij

4.rentmeesterschap à zorg voor de aarde

Niet iedereen vindt de alternatieven geslaagd. Opgemerkt wordt:

1. mist nu het publieke aspect (betrouwbare overheid)

2. mist nu het beginsel van subsidiariteit c.q. soevereiniteit in eigen kring. Ook vreemd dat het uitgangspunt aan (alleen) Nederland refereert. Juist in relatie tot Brussel is dit een belangrijk uitgangspunt.

3. ---

4. Gekozen had kunnen worden voor “duurzaamheid”; het gaat bij rentmeesterschap niet alleen om de aarde. Het gaat erom dat hetgeen je ‘gegeven’ wordt goed beheerd wordt en doorgegeven aan het nageslacht.

Adviezen m.b.t. het benoemen van speerpunten voor de partij m.b.t. duurzaamheid:

• Duurzaamheid moet hoger op de agenda.
  • Zelflevering* moet ondersteund worden. * Hiermee wordt bedoeld dat door particulieren en particuliere samenwerkingsverbanden opgewekte (duurzame?) energie wordt vrijgesteld van het betalen van netwerkkosten, energiebelasting en de BTW daarover door de productie uit die opwekking direct te salderen met het eigen verbruik (waarover die belastingen en netwerkkosten betaald worden). De prijs van een kWh bestaat uit 7 tot 8 cent voor energie; de rest (13 a 14 cent) is voor netwerkkosten en energiebelasting).
  • Efficiënt omgaan met warmte (carrot or stick). Warmte is locaal; bevoegdheid gemeenten leggen bij planning warmtegebieden.
  • Een samenleving zonder afval ; afval bestaat niet (ook Europees aspect).
  • Duurzame mobiliteit bij alle overheden van het eigen voertuigenpark.
  • Vergroening van het belastingstelsel.
  • Behoud van vitale ecologische verbindingsstructuren (betrekken vakgroep landbouw?)

5. Volgende vergadering

De volgende vergaderingen zijn gepland op 7 april en 30 juni.

Op 7 april zal voorafgaand aan deze vergadering de vakgroep energie bijeenkomen (ca. 11h00).