Repareren en investeren

We gaan repareren en investeren om te zorgen dat we sterker en eerlijker uit deze crisis komen. Na een moeizaam jaar is het nu tijd om door te pakken.

Help mee met het realiseren van onze plannen. Doneer.

QR-code niet beschikbaar

Repareren wat is scheefgegroeid

We gaan repareren wat er in de economie de afgelopen jaren is scheefgegroeid. Onze oneerlijke economie werkt voor te weinig mensen, terwijl de meeste mensen zekerheden verloren. Dit komt extra hard aan tijdens deze crisis, vooral voor middeninkomens en ondernemers. We gaan zekerheden herstellen op de arbeidsmarkt door het aantrekkelijker te maken om mensen in vaste dienst te nemen. We zetten in op forse lastenverlaging voor middeninkomens en bieden extra steun voor kleine ondernemers. Hard werken moet weer lonen. We zetten alles op alles om te voorkomen dat jongeren van nu opgroeien als de verloren coronageneratie. De basisbeurs komt terug én er komt compensatie voor de leenstelseljongeren.

Wopke's innovatiefonds

De lage rente gebruiken we voor miljarden investeringen om de economie weer aan te jagen. We gaan 1 miljoen nieuwe huizen bouwen, waarvan een kwart bestemd voor jongeren en starters. We ontwikkelen groeicentra in de regio’s, die verbonden worden met de met de rest van het land door nieuwe hoogwaardige openbaar vervoer lijnen. Met Wopke’s innovatiefonds gaan we investeren in nieuwe technologieën en ons verdienvermogen voor de lange termijn. We investeren in de beste ideeën van Nederlandse bodem als basis voor de economie van morgen en overmorgen. We zorgen dat Nederland weer koploper wordt in de wereld.

Lees hier hoe we doorpakken met onze andere plannen

Lonen

De economie is in de laatste jaren gegroeid. Toch heb je hier in je portemonnee waarschijnlijk niet veel van gemerkt. Het leven is juist steeds duurder geworden. Vooral voor mensen met middeninkomens, zoals zorgmedewerkers, politieagenten en leerkrachten, is dit een oneerlijke situatie. Het CDA gaat daar verandering in brengen.

Wonen

We gaan repareren wat er in de woningmarkt de afgelopen jaren is scheefgegroeid. Er zijn veel te weinig woningen en investeerders drijven de prijzen op. Voor de meeste mensen is een nieuwe woning niet te betalen. Daar gaan we wat aan doen.

Innovatie

We gaan nu doorpakken om samen sterker uit de crisis te komen. Dat vraagt om een blik op de toekomst, een fonds voor de lange termijn: Wopke’s groeifonds. Met dit fonds gaan we miljarden investeren in de beste ideeën van Nederlandse bodem.

Onderwijs

De kwaliteit van het onderwijs is lang niet hoog genoeg. Leerkrachten kunnen weinig tijd besteden aan hun leerlingen, omdat ze teveel tijd moeten besteden aan administratie. Het passend onderwijs werkt niet goed en de leesvaardigheid onder scholieren is te laag. We leggen de lat omhoog in de kwaliteit van het onderwijs, we gaan nu doorpakken!

Kinderen in armoede

1 op de 9 kinderen in Nederland groeit op in armoede. Dat is ongekend veel. Want elk kind in armoede er één te veel. We gaan nu doorpakken om armoede in Nederland te bestrijden.

Vaste banen

Veel mensen zonder vast contract hebben de grootste klappen opgevangen van de coronacrisis, omdat ze geen zekerheden hadden om op terug te vallen. Daarnaast hebben ze meestal slechtere arbeidsvoorwaarden dan vergelijkbare werknemers met een vast contract. Denk aan een lager loon, maar ook minder scholing. Ze kunnen vaak geen huis kopen, en starten later met een gezin. Dat is oneerlijk.

Kleine ondernemers

Veel ondernemers hebben in de corona crisis laten zien dat zij niet bij de pakken neer gaan zitten. Ze komen met nieuwe verdienmodellen en nieuwe ideeën en ze passen zich aan om hun bedrijf door de crisis te loodsen. Soms met grote offers, zoals noodgedwongen ontslag. Maar wel met een enorme veerkracht, klaar om weer volop te gaan draaien als de crisis achter de rug is. Voor al die ondernemers willen wij er zijn, samen gaan we doorpakken.

Doneren

Op 17 maart wordt tijdens de Tweede Kamerverkiezingen de koers van Nederland voor de komende 4 jaar gekozen. Door uw steun kunnen we onze boodschap nog beter verspreiden op TV, radio, en online. Elk bedrag is welkom. Wij hopen dat wij op uw steun mogen rekenen!
Hoeveel wilt u doneren?*

* Verplicht veld

Blijf op de hoogte Homepage

Blijf op de hoogte!
We houden je graag op de hoogte over alles wat wij doen voor een land dat we door willen geven! Op die manier houden wij je up-to-date met het laatste nieuws en aankondigingen van het CDA.
Aanhef

* Verplicht veld