Het CDA wil dat er een noodwet wordt ingevoerd zodat er meer gebouwd kan worden. Op dit moment is er een groot woning tekort op de huizenmarkt.  Veel mensen dromen van een eigen woning maar dat is gewoon weg onmogelijk want er zijn geen huizen.  Het CDA wil dat er meer gebouwd gaat worden, wat heel goed mogelijk is door een einde te maken aan de onnodig lange procedures.

CDA Tweede Kamerlid Erik Ronnes: ‘Deze noodwet zorgt ervoor dat gemeenten de mogelijkheid krijgen om eerder vergunningen te verlenen, zodat nieuwe woningbouw van de grond kan komen. Zo kunnen we veel sneller de krapte op de woningmarkt aanpakken. ‘

Via een noodwet kunnen de procedures versneld worden. Zo kan een woningbouwproject worden aangewezen als een lokaal of (boven)regionaal project met nationale betekenis. Maar ook kunnen bestemmingsplannen worden vastgesteld met verbrede reikwijdte. En kunnen een bestemmingsplan en de benodigde uitvoeringsbesluiten zoveel mogelijk worden gebundeld zodat één beroepsprocedure bij de Afdeling bestuursrechtspraak, Raad van State, volstaat. Dit kan nu via een AMVB-procedure van de Crisis- en Herstelwet, maar de doorlooptijd hiervan duurt te lang.