Er is momenteel te weinig woonruimte beschikbaar voor verwarde personen. Het CDA wil dat dit tekort op korte termijn wordt weggewerkt, en heeft daarvoor een motie ingediend, die is aangenomen. In de motie wordt de regering verzocht om samen met de initiatiefnemers van het actieprogramma Weer Thuis hiervoor een plan op te stellen.

Woordvoerder Wonen Erik Ronnes: “Er is momenteel een groot tekort aan betaalbare huurwoningen. Dat is niet alleen een probleem voor de gewone woningzoekenden, maar vooral ook voor mensen die uit willen stromen uit een beschermde woonvorm, een ggz-instelling of een daklozenopvang.”

Op dit moment verblijven ruim 16.000 mensen in een opvang of een beschermde woonvorm, die met voldoende begeleiding zelfstandig zouden kunnen wonen. Aedes, VNG, Federatie Opvang, RIBW Alliantie, GGZ Nederland en Leger des Heils hebben samen een actieplan gepresenteerd, ‘Weer thuis’. Doel van dit actieplan is om het probleem van het gebrek aan uitstroom uit Maatschappelijke Opvang (MO) en Beschermd Wonen (BW) aan te pakken. Ronnes: “Hopelijk komt de regering samen met deze partijen spoedig met een gezamenlijk plan om het tekort aan geschikte huurwoningen voor verwarde personen binnen afzienbare tijd weg te werken.”