18 januari 2017

CDA: nieuwe EP voorzitter moet rust brengen

Het CDA in het Europees Parlement is tevreden met de verkiezing van de Italiaan Antonio Tajani als nieuwe voorzitter van het EP. "Tajani zal nu rust brengen en zijn energie steken in het realiseren van concrete resultaten voor Europese burgers, zoals het stimuleren van de werkgelegenheid, de strijd tegen terreur en veiligheid in Europa. Hij is hier bij uitstek voor geschikt omdat hij in staat is meerderheden te bouwen die nodig zijn en over de goede dossierkennis heeft. Anders dan vertrekkend voorzitter Schulz zal hij de standpunten van het Europees Parlement gaan verkondigen en niet zijn persoonlijke mening. Dat is hard nodig," aldus CDA-delegatieleider Esther de Lange.

Door het einde van de samenwerking met de sociaal democraten moest gezocht worden naar nieuwe constructieve partners. De Lange: "De sociaal democraten hebben zich eenzijdig teruggetrokken. Dat is jammer omdat we simpelweg geen tijd hebben voor dit soort interne strijd. Burgers verwachten duidelijke antwoorden op de grote vragen van deze tijd. Nu we een nieuwe voorzitter hebben gekozen moeten we vooral weer aan het werk."