31 januari 2017

CDA: Zorgen om roamingkosten via de achterdeur

Vanavond gaan de triloog-onderhandelingen over de afschaffing van de roamingkosten binnen de EU een cruciale fase in. De afschaffing van de roamingkosten zou per 15 juni 2017 een feit zou moeten zijn.

Naast de groothandelsprijzen voor data wordt er onder andere een voorstel besproken dat telecombedrijven in staat zal stellen om via een omweg alsnog roamingkosten te heffen door een zogeheten "sustainability mechanism" te activeren.
CDA-delegatieleider Esther de Lange maakt zich zorgen om de uitwerking van dit voorstel.

De laatste loodjes wegen hier ook het zwaarst. Sommige lidstaten proberen via de achterdeur de mogelijkheid te behouden om extra kosten in rekening te brengen. Bijvoorbeeld via het 'sustainability mechanisme' en hogere groothandelsprijzen.

Het sustainability mechanism houdt in dat telecombedrijven de mogelijkheid behouden om roamingkosten in rekening te brengen wanneer de nationale regelgevende instantie van het desbetreffende land oordeelt dat een telecombedrijf niet meer kostendekkend zou kunnen opereren, omdat het netwerk te zwaar belast zou worden. Esther de Lange: “het probleem met het huidige voorstel is dat de slager zijn eigen vlees kan gaan keuren en kan beslissen om toch nog kosten in rekening te brengen. We hebben gezien dat dit in de praktijk niet werkt, omdat het dan ontbreekt aan echt zelfkritisch vermogen, waar de consument uiteindelijk de dupe van wordt. Wij maken ons vanavond dan ook hard voor een onafhankelijke toezichthouder die oordeelt over rechtmatig gebruik van dit eventuele mechanisme.”

Het tweede belangrijke element waar vanavond knopen over doorgehakt moeten worden zijn de groothandelsprijzen. Het parlement heeft hier veel lager ingezet dan de lidstaten. “Wanneer de groothandelsprijzen voor data niet voldoende zakken, riskeren we een situatie waarbij telecombedrijven de kosten gaan compenseren bij de thuisblijvers of simpelweg minder roamingdiensten in hun bundels aan zullen gaan bieden. Hoe dan ook is het belang van de consument hier in het geding”, aldus Esther de Lange. Op het moment zijn de verschillen nog erg groot. Het EP wil voor de groothandel maximaal 5 euro per gigabyte rekenen, lidstaten blijven vasthouden aan 10 euro per gigabyte.