01 februari 2017

CDA: optimistisch over roaming-deal, waakzaam over verdere uitwerking

Vannacht heeft het Europarlement een deal bereikt met de lidstaten over de groothandelsprijzen voor roaming, een belangrijke stap om de afschaffing van roamingkosten in de EU per 15 juni 2017 een succes te maken. Esther de Lange, CDA-woordvoerder telecom en industrie, is positief over de uitkomst maar blijft een vinger aan de pols houden over de uitwerking.

Het resultaat is vooral te danken aan het Europees Parlement dat veel meer ambitie toonde door in te zetten op lagere tarieven dan de lidstaten. "Vanaf het begin van de onderhandelingen leek de Raad meer waarde te hechten aan het belang van de telecombedrijven in plaats van de consument en probeerde het vast te houden aan veel te hoge groothandelsprijzen. Ik ben dan ook blij dat het in de onderhandelingen is gelukt om toch die prijzen flink omlaag te krijgen en hiermee het belang van de consument voorop te stellen" aldus De Lange.

Ook al zijn de prijzen toch aanzienlijk gezakt moet er wel worden toegezien op een goede uitwerking van de deal, zodat het belang van de consument gewaarborgd blijft. "Wat we ten allen tijde moeten voorkomen is dat er een situatie ontstaat dat telecombedrijven bijvoorbeeld de thuisblijvers meer gaan laten betalen om misgelopen roaminginkomsten te compenseren of dat er simpelweg minder roamingdiensten in bundels wordt aangeboden. Dan trekt de consument alsnog aan het kortste eind. Dat mag wat ons betreft onder geen beding gebeuren."

De deal zal binnenkort nog officieel bekrachtigd moeten worden door de industriecommissie en de telecomministers.