15 februari 2017

CDA: verdragen nodig om grip te krijgen op wereldhandel

Zojuist heeft het Europees Parlement in Straatsburg het CETA-verdrag goedgekeurd. De CDA-delegatie heeft voor gestemd en ziet uit naar een voorspoedige ratificatie in de lidstaten. Wim van de Camp, woordvoerder internationale handel, is content met de uitslag van de stemming: “Dit is het meest democratische en vooruitstrevende handelsverdrag dat ooit gesloten is. Het is een Trans-Atlantische verankering van onze waarden en standaarden, die tegenwoordig onder zware druk staan in de wereld. Een passend antwoord op het cynisme en protectionisme van President Trump.”

MKB

Het handelsverdrag geeft een positieve impuls aan de economische groei en toename van banen in de EU. Zo wordt bijvoorbeeld de zeer aantrekkelijke markt van openbare aanbestedingen in Canada opengesteld worden voor Nederlandse bedrijven. “Vooral voor het midden- en kleinbedrijf wordt de export van onze producten veel gemakkelijker, door het afbreken van tarieven en allerlei administratieve hindernissen. Dit sluit aan bij onze eis dat niet alleen grote multinationals profiteren van de wereldhandel, maar dat juist ook kleinere partijen mee kunnen doen.”

Het verdrag

In de aanloop naar dit verdrag is er heel veel discussie geweest over de arbitrage en het recht van overheden om wetgeving te blijven maken, bijvoorbeeld op het terrein van milieu en gezondheid. “De discussie en de zorgen hierover waren terecht. De aanpassingen die hierdoor zijn afgedwongen kunnen we dan ook van harte ondersteunen. Het recht van overheden om te reguleren, mag niet aangetast worden door dit verdrag. Dit verdrag laat zien dat de internationale handel een nieuw tijdperk betreedt, waarin overheden hun grip op de wereldhandel verstevigen.”

Verder is dit verdrag van grote waarde voor de geopolitieke positie van Europa in deze turbulente tijd. “De instabiliteit in de Verenigde Staten, de agressie van Rusland en de onberekenbare situatie in Turkije laten zien dat we vrienden nodig hebben. Canada is het meest Europese land buiten Europa. Als wij met hen geen handelsverdrag meer kunnen sluiten, met wie dan nog wel?,” aldus CDA-Europarlementariër.