22 maart 2017

EP stopt met distributie Turkse krant

Vandaag heeft Voorzitter van het Europees Parlement Antonio Tajani besloten de verspreiding van de Daily Sabah in het Europees Parlement met onmiddellijke ingang te stoppen. Hij doet dit op verzoek van CDA-Europarlementariër Jeroen Lenaers.

Nadat de krant een lastercampagne was gestart tegen meerdere Nederlanders met een Turkse achtergrond, onder wie het inmiddels teruggetreden CDA-raadslid Turan Yazir, stuurde Lenaers een brief om de verspreiding van de krant in het EP te stoppen. "Uit onderzoek bleek dat de krant om de zoveel tijd verspreid wordt in het EP. Ik ben blij dat we daar nu onmiddelijk mee stoppen. Het is ongehoord dat deze spreekbuis van President Erdogan hier ongevraagd zijn propaganda kan verspreiden."

Na de oproep van Lenaers om de Daily Sabah uit het EP te weren kreeg hij een stortvloed van kritiek over zich heen in diezelfde krant. Jeroen Lenaers: "Het is een bijzondere ervaring om op deze manier in de Turkse pers te verschijnen. Ik kan me niet voorstellen hoe erg het is voor mensen die stelselmatig en veel intensiever geïntimideerd worden in zulke media. Zeker als dat uitmondt in bedreigingen, zoals het geval is bij ons CDA-raadslid Yazir in Rotterdam en ongetwijfeld bij vele andere Nederlanders met een Turkse achtergrond die door de Turkse pers in een kwaad daglicht worden gesteld."

"Het cynisme van Ankara kent natuurlijk geen grenzen in deze. Het is een verschrikkelijke vorm van ironie en hypocrisie dat de Turkse regering klaagt over de vrijheid van meningsuiting en de vrije pers terwijl in Turkije een recordaantal journalisten momenteel in de cel zit, duizenden hun baan kwijtgeraakt zijn en kritische media gesloten worden."