16 mei 2017

CDA: bij herverdeling migranten ontbreekt stok achter de deur

Tijdens het debat vanochtend in het Europees Parlement over de herverdeling van 160.000 migranten is hard uitgehaald naar de lidstaten. CDA-migratie woordvoerder Jeroen Lenaers: “We moeten vaststellen dat deze herverdeling te langzaam gaat en te klein is. Ondanks gemaakt afspraken doen sommige landen niet mee, wordt er nog altijd gebrekkig geregistreerd en maken landen die wel meedoen hun beloften over opname niet waar.”

Het plenaire debat vond plaats vanwege nieuwe cijfers van de Europese Commissie vandaag over de voortgang van de herverdeling. “Het streefcijfer van 160.000 is geen doel op zich. Dat is ook niet meer nodig vanwege de verminderde instroom. Maar de mensen die voor herverdeling in aanmerking komen moeten wel een plek krijgen en zelfs dat lukt nu nog niet altijd. Wij houden dan ook vast aan het voorstel van de Commissie voor een solidariteitsboete. Als een land niet mee wil doen moet dat gevolgen hebben in de vorm van een boete, ofwel door te korten op de fondsen die het krijgt uit de Europese begroting,” aldus Lenaers.

Het huidige herverdelingsmechanisme stamt uit de migratiecrisis uit 2015 en loopt in september dit jaar af. Gezien de situatie ter plaatse in de opvangkampen zal het Europees Parlement in een resolutie aanstaande donderdag oproepen om het verdelingsmechanisme te verlengen totdat er een mechanisme is afgesproken in de nieuwe Dublin regels. Lenaers: “Onder normale omstandigheden hebben we geen herverdelingsmechanisme nodig. Maar we moeten het achter de hand hebben in geval van crisis of als landen weigeren mee te doen. Het ontbreekt ons op dit moment aan een effectieve stok achter de deur.”

Het CDA was verder zeer kritisch over het feit dat de Raad afwezig was bij het debat. “Lidstaten moeten niet alleen maar meedoen aan debatten waar ze zin in hebben,” aldus Lenaers.