23 oktober 2020

Annie Schreijer-Pierik (CDA): 'voortzetting misbruik vleesbenamingen nederlaag voor consument'

Vandaag stemde het Europees Parlement over de herziening van wetgeving voor de gemeenschappelijke marktordening voor producten uit de Europese land- en tuinbouw en de benamingen ervan. Het Parlement stemde vandaag uiteindelijk toch tegen een door de EVP-politica Anne Sander voorgesteld verbod op het misbruik van vleesnamen voor de marketing van vegaproducten, hoewel het EU-Hof van Justitie al in 2017 het misbruik van zuivelbenamingen voor de verkoop van plantaardige producten verbood. CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik: “Dit is een nederlaag voor consumenten en eerlijke voedselinformatie. Vlees is vlees en zuivel is zuivel. De hoogste EU-rechter heeft al in 2017 in een arrest bepaald dat een beschrijvende aanvulling ‘plantaardig’, ‘vega’ of ‘niet-dierlijk’ op een voedseletiket onvoldoende is om verwarring bij consumenten te voorkomen bij misbruik van dierlijke zuivelbenamingen. Het is een slecht signaal voor consumenten en boeren dat het Europees Parlement de eigen EU-wetgeving over voedselinformatie in de wind slaat en nu ten gevolge van een vegalobby een uitzondering maakt voor hyperbewerkte vegaproducten.” In Frankrijk blijft wel nationale wetgeving van kracht die elk gebruik van dierlijke zuivel- en vleesnamen als biefstuk, kipfilet, spek en beenham voor plantaardige imitatieproducten verbiedt. Schreijer-Pierik hoopt dat daarvan een corrigerende werking op de interne Europese voedingsmarkt zal uitgaan. Het gaat hier niet om de bereidingswijze, “de benamingen kaas-, vis- en vega-burger of vega-worst waren ook in het landbouwcompromis nooit echt in het geding” benadrukt Schreijer-Pierik.