15 april 2014

CDA: Bankenunie goed voor economisch herstel

Het Europees Parlement heeft vandaag met grote meerderheid ingestemd met de oprichting van een Europese Resolutieautoriteit die probleembanken kan aanpakken en herstructureren. "Ik ben blij dat hiermee de Bankenunie compleet is. Een historisch akkoord", aldus Corien Wortmann, Europarlementslid voor het CDA.

Wortmann: "De bankenunie kan nog dit jaar van start gaan. Dat is cruciaal voor het herstel van vertrouwen in de bankensector en van de belangrijke rol die banken vervullen als kredietverleners aan de economie en het MKB."

Het standpunt van de Raad van Ministers in december was op cruciale punten onvoldoende. "Door de stemverhoudingen zouden Frankrijk en Duitsland vanaf het begin de dienst uitmaken. Die politieke inmenging dreigde de strikte toepassing van de zogeheten bail-in regels te ondermijnen, terwijl we juist willen dat in alle gevallen niet de belastingbetaler, maar aandeelhouders en investeerders betalen voor falende banken."

Na een lange nacht van 17 uur onderhandelen hebben de Ministers van Financiën uiteindelijk toegegeven. "Met het akkoord krijgen we een Resolutieautoriteit die daadkrachtig kan optreden. Een falende bank kan binnen een weekend geherstructureerd worden, waarbij investeerders en aandeelhouders moeten betalen. Ook de opzet van het resolutiefonds is sterk verbeterd. Banken vullen zelf het Fonds en dat geld is nu binnen drie jaar al voor 70% gemeenschappelijk inzetbaar. Het gebruik van het Fonds is aan strikte regels gebonden en richt zich vooral op tijdelijke steun om een doorstart mogelijk te maken."

Vandaag was het laatste optreden van Corien Wortmann als lid van het Europees Parlement en vicevoorzitter van de EVP fractie. "Ik ben trots op wat we bereikt hebben om de eurocrisis te overkomen, zoals de versterking van het Europees economisch bestuur (6-pack, 2-pack) en een breed pakket wetgeving voor de financiële sector om verantwoord omgaan met risico's te versterken. De bankenunie is als sluitstuk vandaag de kroon op mijn werk."