15 oktober 2018

CDA: einde verzuiling van het Europese veiligheidsbeleid

De commissie binnenlandse zaken en justitie in het Europees Parlement heeft vandaag voor het rapport "Interoperabiliteit van grenzen-, visa-, migratie-, politie- en justitiedatabanken" van Europarlementariër Jeroen Lenaers (CDA) gestemd.

Lenaers is tevreden: “Met deze wet zorgen we ervoor dat de grenswachter op Schiphol, de IND’er in Ter Apel en de politieman in Maastricht met één druk op de knop toegang hebben tot alle noodzakelijke informatie in de Europese databases. Er wordt op verschillende manieren informatie verzameld over personen die bijvoorbeeld naar Europa willen reizen, maar die gegevens staan verspreid over een wirwar van systemen. Door de verzamelde gegevens slim met elkaar te koppelen, komt de juiste informatie op de juiste plek terecht. Daarnaast voorkomen we ook dat één persoon met meerdere identiteiten geregistreerd kan staan. De Tunesiër Anis Amri bijvoorbeeld, die de aanslag pleegde op de kerstmarkt in Berlijn in december 2016, stond op 14 verschillende manieren in verschillende systemen geregistreerd zonder dat we konden vaststellen dat het om dezelfde persoon ging.”

Lenaers vervolgt: “Met deze nieuwe wetgeving dichten we de mazen in onze data-infrastructuur. Het gaat er niet om dat we meer data gaan verzamelen, maar dat we de informatie die we nu al hebben beter gaan gebruiken. We maken een einde aan de verzuiling van het Europese veiligheidsbeleid”