13 oktober 2021

CDA: Meer zon-, wind-, en kernenergie nodig in Europa als antwoord op hoge gasprijzen

De Europese Commissie presenteert vandaag een pakket met maatregelen die lidstaten op de korte termijn kunnen nemen om de stijgende energieprijzen aan te pakken. De Commissie ziet onder andere belastingverlagingen op energie en directe inkomenssteun voor kwetsbare gezinnen als mogelijke steunmaatregelen.

Tom Berendsen, CDA-Europarlementariër en woordvoerder energie: "Een warm thuis mag niet afhankelijk zijn van iemands portemonnee. Het is dus goed dat de Commissie met de lidstaten meedenkt hoe we mensen kunnen helpen deze winter goed door te komen. Waar helaas geen oplossing voor is, is onze afhankelijkheid van andere delen van de wereld voor gas". Berendsen kijkt daarom naar de lange termijn: “We moeten lessen trekken uit deze crisis, zodat we voorkomen dat we volgend jaar in de herfst opnieuw voor dezelfde uitdaging staan. De belangrijkste les van vandaag is dat we op de weg naar een nieuw energiesysteem, het oude op een verstandige manier moeten afbouwen. Halsoverkop energiecentrales of –bronnen afschrijven gaat ten koste van de betaalbaarheid.”

De Europese Commissie stipt ook aan dat op de lange termijn prijsstijgingen worden vermeden door sneller over te schakelen op hernieuwbare bronnen. Berendsen: “Rusland houdt maar wat graag de hand op de gaskraan als hen dat strategisch uitkomt. Minder afhankelijk worden we inderdaad door het sneller opschalen van zon-  wind-, en kernenergie. Het aanleggen van strategische gasvoorraden op korte termijn is een interessant idee, maar op lange termijn moet het Europese energienet beter aangesloten worden op elkaar. Zo houden we energie betaalbaar voor iedereen.”