26 november 2014

CDA: onafhankelijke werking zoekmachines op internet veiligstellen

De EU moet de onafhankelijke werking van zoekmachines op het internet garanderen. De CDA-fractie in het Europees Parlement heeft de Europese Commissie hiertoe vandaag opgeroepen. Het vermoeden bestaat dat sommige zoekmachines geen onafhankelijke zoekresultaten weergeven, maar vooral hun eigen producten en diensten aanbevelen door ze bovenaan de lijst met zoekresultaten te plaatsen.

"Een consument moet zeker kunnen zijn van objectieve zoekresultaten", aldus Lambert van Nistelrooij, CDA-Europarlementslid en woordvoerder Digitale Agenda, Interne Markt en Consumentenbescherming. "Wanneer zoekmachines zoals Google geen onafhankelijke zoekresultaten blijken te leveren en men weigert aanpassingen te doen, moeten we als uiterste maatregel overwegen de overige diensten af te splitsen van het moederbedrijf."

Van Nistelrooij roept de Europese landen ook op haast te maken met hervorming van databeschermingsregels, waar het Europarlement toe heeft besloten. De oude regels dateren nog uit de tijd van vóór het internet.

"De privacy van consumenten speelt hierbij eveneens een grote rol", aldus Van Nistelrooij. "Zoekbedrijven gebruiken zoekresultaten nu soms dubbel, driedubbel of nog vaker. Niet alleen om de gewenste gegevens te vinden, maar ook om gericht advertenties te laten zien. Het eindeloos combineren van gegevens van gebruikers kan leiden tot 'de glazen mens'. Dat moeten we niet willen."

Donderdag (27 nov) stemt het Europees Parlement naar verwachting in met een resolutie met deze strekking.