14 december 2017

CDA: ook Nederland moet getroffen pluimveehouders compenseren

De Nederlandse pluimveehouders die zijn getroffen door de fipronil-affaire moeten compensatie krijgen van de overheid, net als hun Belgische collega's. Annie Schreijer-Pierik (CDA Europarlement) vraagt de Europese Commissie met klem om ook bij Nederland en andere lidstaten aan te dringen op steunmaatregelen en de instelling van een compensatiecommissie "naar Belgisch voorbeeld".

Aanleiding is dat de Europese Commissie gisteren de 21,8 miljoen euro Belgische steun aan getroffen pluimveehouders goedkeurde.

De fipronil-crisis sloeg in Nederland harder toe dan in België. Minister Carola Schouten van Landbouw meldde gisteravond echter dat ze compensatie weigert.

“Onbegrijpelijk”, waarschuwt CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik. “Op deze wijze ontstaat een ongelijk Europees speelveld. Vele Nederlandse pluimveehouders dreigen kopje onder te gaan.”

De Europese Commissie heeft vastgesteld dat de fipronilcrisis “helemaal geen normaal bedrijfsrisico” vormt, benadrukt Schreijer. “In Nederland is de schade voor de sector al opgelopen tot 75 of mogelijk 85 miljoen euro volgens landbouweconomen van Wageningen. De indirecte financiële schade in de keten is nog veel groter. De Nederlandse autoriteiten moeten hun verantwoordelijkheid nemen.”

Schreijer wil dat EU-commissaris Phil Hogan (Landbouw) met minister Schouten een regeling opstelt. Naast steun uit de nationale begroting moet ook Europese steun overwogen worden, want de nood is enorm, vindt Schreijer.