06 oktober 2021

CDA pleit voor een robuust energiesysteem en een verstandige transitie

Vandaag sprak Tom Berendsen (CDA) in het debat over de stijgende energieprijzen in het Europees Parlement over de zorgen die hele normale huishoudens hebben over hun energierekening en de oplossingen voor de stijgende energieprijzen. U kunt zijn bijdrage hier terugkijken.

De volledige tekst van zijn speech:

Kan ik de rekening nog betalen? Dat is de vraag die, met de winter op komst, als een donkere wolk boven hele normale huishoudens hangt. We hebben volgende generaties beloofd over te schakelen op schone energie, en die belofte moeten we nakomen. Maar de belofte van leveringszekerheid en een betaalbare prijs, een publiek belang, die belofte hebben overheden in de energietransitie de afgelopen jaren te makkelijk aan de markt overgelaten.

• Door de snelle sluiting van kolencentrales en kerncentrales hebben we nu volop gas nodig
  • 40% van ons gas komt uit Rusland en dat land houdt maar wat graag de hand op de gaskraan als hen dat uitkomt
  • En de vraag op de markt is groot omdat landen tegelijk uit de crisis komen. Dat betekent een hoge prijs.

De situatie is complex, er zijn geen snelle en makkelijke oplossingen. Op korte termijn kunnen alleen nationale overheden de energierekening voor mensen behapbaar houden. Ook zullen landen grotere gasvoorraden aan moeten leggen zodat we volgend jaar niet hetzelfde debat staan te voeren.

Op langere termijn kan en moet Europese samenwerking voor een verstandige energietransitie zorgen:

• We moeten de vraag naar energie verminderen door huizen beter te isoleren en apparaten zuiniger te maken. De schoonste en goedkoopste energie is de energie die we niet gebruiken.
  • We moeten de productie van met name zon, wind en kernenergie flink opschroeven. De huidige situatie bewijst weer dat we de luxe niet hebben om technologieën van tafel te vegen.
  • En we moeten de energiesystemen van landen beter op elkaar aansluiten, zodat we overschotten in het ene land eenvoudiger kunnen transporteren naar een land waar tekorten zijn.

Kortom, een robuust energiesysteem en een verstandige transitie. Want een warm huis voor je gezin, zou niet afhankelijk moeten zijn van de grootte van je portemonnee."