07 oktober 2020

CDA stemt niet in met gewijzigde Klimaatwet Europees Parlement: onverantwoord haasje-over met grote sociaaleconomische gevolgen

Het Europees Parlement stemt vanmiddag over de Europese klimaatwet waarmee de Europese Commissie klimaatneutraliteit wil bereiken in 2050. Onderdeel van de plannen van de Commissie is een verhoging van het klimaatdoel voor 2030 van 40% reductie naar 55%. Die aanscherping is ambitieus, maar nodig om aan het Akkoord van Parijs en de klimaatneutraliteit te voldoen en heeft de steun van de CDA-delegatie. Een nipte meerderheid van het Europees Parlement wil dit 2030-doel echter nog verder optrekken naar 60% uitstootvermindering over tien jaar.

Het CDA kan daarom niet voor de klimaatwet stemmen. CDA-Europarlementariër Esther De Lange: “Het CDA wil ook klimaatneutraal zijn in 2050, dat zijn we aan onze kinderen en kleinkinderen verplicht. Maar het Europees Parlement vliegt hier uit de bocht. Het is nota bene Frans Timmermans die namens de Commissie erop wijst dat 55% nodig is voor het klimaat, maar een hoger percentage vergaande sociaaleconomische consequenties kan hebben. Dit streefcijfer is daarom zeer onverstandig.”

De Lange vervolgt: “Het lijkt er op dat partijen op de linkerflank door een wedstrijdje ‘wie is de groenste’ de realiteit uit het oog zijn verloren. Bedrijven - met hun banen - worden zo Europa uitgeduwd. Niemand is ermee geholpen wanneer zij hun biezen pakken en ergens anders ter wereld CO2 blijven uitstoten. Huishoudens niet, onze economie niet en zeker het klimaat niet. Het doel verhogen van 40% naar 55%, zoals de Europese Commissie voorstelt, is een enorme stap. Onderzoek laat zien dat het zo al moeilijk genoeg is om banen in de EU te beschermen en het voor gezinnen betaalbaar te houden. 2030 is over minder dan tien jaar. Bedrijven en overheden moeten ook de tijd hebben om zich aan te passen, en dat middenin de coronacrisis. Dat PvdA-commissaris Timmermans zelf al aangeeft dat een hoger doel simpelweg niet haalbaar is, zegt genoeg. Het is dan ook onbegrijpelijk dat de sociaaldemocraten de rekening bij gewone gezinnen neerleggen.”

De CDA-politica ziet ook lichtpuntjes. Zo zijn de plannen van Timmermans om meer macht naar zich toe te trekken door zelfstandig de tussentijdse doelen aan te mogen passen, gesneuveld. De Lange: “Er was veel discussie over deze klimaatwet, maar over één ding was men het van links tot rechts eens: deze machtsgreep van Frans Timmermans is ongepast en ongewenst. De enige manier waarop we een klimaatneutraal Europa in 2050 kunnen bereiken, is door mensen - en dus het Europees Parlement en de lidstaten- bij iedere stap te betrekken. Je moet dit samen doen, anders haken mensen af.”

Doordat de plannen met een kleine meerderheid zijn aangenomen, zal het Europees Parlement nog een zware dobber hebben om haar positie staande te houden in de onderhandelingen met de Raad en de Europese Commissie die na de eindstemming van start zullen gaan. Het klimaatdoel voor 2030 zal daar mogelijk alsnog eindigen rond de 55%. “Het is te hopen, want door blinde ambitie strijk je ook welwillende mensen en bedrijven tegen de haren. Terwijl klimaatbeleid valt of staat met voldoende draagvlak,” aldus De Lange.