28 december 2020

CDA wil onderzoek naar Chinese technologie aan Europese grens

Het CDA vraagt de Europese Commissie om opheldering over het gebruik van scanners van het Chinese bedrijf Nuctech aan de EU-grenzen. Het bedrijf wordt door de VS geweerd uit vitale infrastructuur en Canada heeft een order bij het bedrijf geannuleerd vanwege hechte banden met de Chinese staat en de verdere ontwikkeling van technologie op het gebied van gezichtsherkenning en Kunstmatige Intelligentie. De Europese Commissie en de Nederlandse douane hebben de afgelopen jaren wel apparatuur van dit bedrijf in gebruik genomen, onder andere op Schiphol en de Rotterdamse haven.

CDA-Europarlementariër Tom Berendsen, woordvoerder industrie en innovatie: “Hier moeten de alarmbellen af gaan: dit is een Chinees staatsgecontroleerd bedrijf dat middenin de cruciale plekken van onze grensbewaking zit. Terwijl landen als Canada en de VS al grote vraagtekens hebben gezet bij samenwerking met Nuctech. Bovendien baart de inzet op gezichtsherkenning me zorgen. Ik wil van de Commissie weten welke strategische afwegingen zijn gemaakt om met Nuctech in zee te gaan. We moeten bij samenwerking met de Chinese overheid op zijn minst hebben nagedacht over mogelijke risico’s op de korte én op de lange termijn. Dat lijkt hier niet het geval.”

Berendsen vervolgt: “een aanbod van een Chinees staatsbedrijf kan economisch de meest voordelige optie lijken, maar er hangt ook een prijskaartje aan een te grote afhankelijkheid. We moeten als EU niet naïef zijn, we weten dat China actief probeert haar invloed in andere delen van de wereld te vergroten. In strategische sectoren zoals onze grensbewaking moeten we de afhankelijkheid van Chinese technologie verminderen.”

Het Chinese bedrijf heeft een onderzoekscentrum in Rotterdam, en zegt samenwerking te zoeken met Nederlandse universiteiten om technologie als gezichtsherkenning en het gebruik van Kunstmatige Intelligentie in grensbewaking te vergroten. Berendsen: “We moeten voorkomen dat informatie over wat, en vooral wíe onze grens over gaat onbedoeld in andere delen van de wereld terecht komt. Ik roep de Europese Commissie dan ook op om in te zetten op het ontwikkelen van Europese technologie zodat we het in eigen handen kunnen houden.”

Ook het CDA in de Tweede Kamer gaat vragen stellen over het gebruik van de technologie van Nuctech in de Rotterdamse haven en op Schiphol.