07 mei 2020

CDA wil Tsjechische premier niet meer aan tafel

Vanochtend is door het Europees Parlement een buitengewoon kritisch verslag aangenomen over een delegatiebezoek van de Budgetcontrolecommissie aan Tsjechië. Daarin wordt opgeroepen om de Tsjechische premier Babiš uit te sluiten van Europese begrotingsonderhandelingen zo lang zijn ogenschijnlijke belangenverstrengeling blijft voortduren.

Miljardair Babiš ligt al tijden onder vuur vanwege mogelijk grootschalige fraude met EU-fondsen. Zo zou hij tientallen miljoenen aan Europese landbouwsubsidies naar zijn agrarisch zakenimperium door weten te sluizen en Europese regels omzeilen door zijn megabedrijf op te splitsen in trustfondsen. Uit het vandaag aangenomen delegatierapport blijkt onder meer dat er in Tsjechië een structureel gebrek is aan interne controlemechanismen om belangenverstrengeling op te sporen en aan te pakken.

CDA-Europarlementarier en lid van de Begrotingscontrolecommissie Jeroen Lenaers pleit voor een keiharde aanpak: “Deze man strijkt miljoenen aan EU-subsidies op en dat gaat ten koste van kleine ondernemers en familie- en gezinsbedrijven die elke Euro juist hard nodig hebben. Het is natuurlijk waanzin om hem een rol te laten spelen in onderhandelingen over een EU-begroting waar hij zelf zakelijke belangen bij heeft. Hij onderhandelt de ene dag over Europese subsidies die de volgende dag in zijn eigen zakken belanden. Daar kan ik met mijn verstand niet bij.”

De zaak raakt ook aan de geloofwaardigheid van de EU.  “Er moeten betere instrumenten worden ontwikkeld om dit soort fraude met EU-middelen in kaart te brengen en aan te pakken. Bovendien moet premier Babis alle onrechtmatig ontvangen subsidies tot op de laatste cent terugstorten naar de EU-kas,” aldus Lenaers.