13 april 2023

Europees geld voor Nederlandse spoorlijnen

Het Europees Parlement steunt de aanleg van de Lelylijn, de lijn Zwolle-Münster en de lijn Emmen-Rheine. Op initiatief van CDA-Europarlementariër en transportwoordvoerder Tom Berendsen zijn de Lelylijn en Zwolle-Münster toegevoegd aan het zogenaamde TEN-T netwerk.  Hiermee wordt onder andere bepaald welke spoorlijnen in de lidstaten deel moeten uitmaken van het Europese spoornetwerk en daarmee in aanmerking komen voor EU-subsidie. Het Europees Parlement stemde ook in met de toevoeging van de lijn Emmen-Rheine.

CDA-Europarlementariër Tom Berendsen is blij dat het Europees Parlement de grote toegevoegde waarde van deze grensoverschrijdende treinverbindingen ziet: "Met het toevoegen van deze verbindingen helpen we onze grensregio's niet alleen bij het ontsluiten van een enorm Europees achterland, maar zorgen we ook voor een betere mobiliteit binnen die regio's. Hierdoor kunnen zoveel mogelijk inwoners en bedrijven er hun voordeel mee doen."

CDA-Kamerlid Harmen Krul: “Bereikbaarheid is een basisrecht voor iedereen, waar je ook woont. De Lelylijn en de lijnen Zwolle-Münster en Emmen-Rheine zijn broodnodig voor de bereikbaarheid en leefbaarheid in Oost en Noord-Nederland. Met deze stap komen Europese subsidie en realisatie dichterbij.”