14 november 2013

Woonplaats Brussel & Haarlem
Opleiding mavo - havo - HBO - universitair
Werk politiek adviseur en beleidsmedewerker CDA-delegatie Europees Parlement
Vrijwilliger als vicevoorzitter bij voetbalvereniging Oranje in Brussel en als lid van het bestuur van de NGO sustainable Bolivia

Waar komt uw interesse in Europa vandaan? Wat is uw motivatie om zich te kandideren voor het Europees parlement?
"Europa zit me in de genen. Ik spreek zes Europese talen, heb gestudeerd in Duitsland en Spanje en stages gelopen in Italië en België. Voor mijn studie heb ik ook in Zuid Afrika, Mexico en India gewoond. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe snel de wereld verandert. Hoe hard jonge mensen elders in de wereld vaak bereid zijn te werken om succesvol te zijn. Als de 'Europeanen' op zaterdagavond thuiskwamen van het uitgaan, waren de lokale studenten nog aan het werk. Dat zijn de concurrentieverhoudingen waar jonge mensen in Europa vandaag mee te maken hebben. Ik realiseerde mij toen dat als wij op ons ouder wordende continent de verworvenheden willen behouden die we hebben, we op elkaar aangewezen zijn in Europa. Samen zullen we antwoorden moeten geven op de vragen van deze tijd, over onze economie, onze veiligheid en de kwetsbaarheid van de natuur. Mijn motivatie om lid te worden van het Europees Parlement komt voort uit mijn ervaringen, uit wat ik heb gezien in de wereld en uit de overtuiging dat wij in Nederland en Europa trots kunnen zijn op wat tot nog toe bereikt is. Maar onze verworvenheden zijn ook kwetsbaar. We moeten opkomen in de wereld voor onze gemeenschappen, onze waarden en onze manier van leven. Daar wil ik me sterk voor maken in het Europees Parlement."

Welk onderwerp staat na uw verkiezing vanaf dag 1 op de agenda?
"Na de verkiezingen wil ik de Euro weer het weer symbool maken van welvaart en stabiliteit in plaats van kille bezuinigingen en instabiliteit. Ik ga me hard maken voor onze sociale markt economie door te borgen dat de mobiliteit van mensen op de arbeidsmarkt in Europa niet ten koste gaat van onze sociale verworvenheden. Ik wil ervoor zorgen dat het midden en klein bedrijf net zo profiteert van de Europese binnenmarkt als onze multinationals. En dat onze jongeren dezelfde arbeidsethos en kansen meekrijgen als vorige generaties hebben meegekregen."

Wat is het grootste succes van Europa? En, wat de grootste mislukking?
"Het grootste succes in Europa is dat het een generatie politici is gelukt de strijdbijl te begraven na de Tweede Wereldoorlog, het communisme te overwinnen en het welzijn van mensen op ons continent boven de macht van het een of ander land te plaatsen.

De grootste mislukking in Europa zijn dat Europese en nationale politici de financiële en economische crisis niet hebben kunnen voorkomen. Generaties politici hebben de gevolgen van de globalisering onderschat, daar plukken we nu de zure vruchten van."

Wat kan Nederland van Europa leren en wat kan Europa van Nederland leren?
"Nederlanders worden vaak gezien als open en eerlijk maar dat kan soms ook als hard en bot overkomen. Soms denk ik dat het niet slecht zou zijn als we wat hoffelijker zouden zijn in de omgang met elkaar, zoals je dat in andere landen wel meemaakt. Veel Nederlanders maken zich ook zorgen over de manier waarop we met elkaar omgaan op straat.

Europa kan leren van Nederland hoe het algemeen belang boven specifieke belangen te zetten van bepaalde groepen of landen. In Nederland hebben wij een overleg economie opgebouwd waar alle groepen gekend worden en de ruimte krijgen. Dat is niet overal zo in Europa. De polder is een lichtend voorbeeld voor veel andere landen in de EU, ook al heeft hij zijn gebreken en is hij aan vernieuwing toe."

Wat is de meerwaarde van het CDA binnen het Europees Parlement?
"Het CDA heeft altijd zijn stempel gezet in het Europees Parlement. We zijn harde werkers, zijn bereid compromissen te sluiten en spreken vaak een taal over de grens. Of het nu Camiel Eurlings was die Turkije wees op zijn verantwoordheden naar hun christelijke minderheden of Corien Wortmann bij het opbouwen van het ontbrekende economische bestuur van de Eurozone. Altijd hebben onze CDA'ers op de voorgrond gestaan. Ook buiten het EP hebben CDA'ers hun stempel gezet. Minister President Lubbers zorgde voor de essentiële democratisering in het Verdrag van Maastricht, waarmee het Europees Parlement medezeggenschap kreeg over belangrijke onderwerpen in Europa."

Wat is uw favoriete Europese vakantiebestemming?
"Het allerliefst ga ik naar de Pyreneeën in Frankrijk om een week lang zonder telefoon of internet te wandelen, te genieten van de lokale cultuur en de natuur."