18 januari 2023

Game over voor loot boxes

Het Europees Parlement stemt vanmiddag 12:00 over het rapport over consumentenbescherming in online videogames, waar CDA-Europarlementariër Toine Manders als schaduwrapporteur aan mee heeft geschreven. Manders: “Het is van groot belang dat we, vooral jonge, kinderen beschermen tegen agressieve marketing en betaalde loot boxes in online videogames. Aangezien niet duidelijk is wat je uit deze digitale ‘schatkistjes’ krijgt, zijn loot boxes eigenlijk een verkapte manier van gokken. Het moet niet kunnen dat kinderen onbewust honderden euro’s via de rekening van hun ouders uitgeven aan deze verslavende praktijken.” Voor de zomer werd een motie van CDA-Kamerlid Henri Bontenbal over een Nederlands verbod op loot boxes door een brede meerderheid in de Tweede Kamer gesteund. Staatssecretaris van Huffelen reageerde kortgeleden dat een Europese benadering bij loot boxes de voorkeur biedt, gegeven de internationale aard van games. Manders: “We moeten dit Europees regelen om te voorkomen dat we per lidstaat andere regels hebben. De game-industrie is groter dan de muziek- en filmindustrie samen, dus ik ben blij dat we nu deze stappen zetten."