20 september 2021

'Groenste camper' uit Eindhoven bezoekt Europees Parlement

Op maandag 20 september bracht het Solar Team van TU Eindhoven een bezoek aan Brussel. Dit studententeam heeft een uniek voertuig ontwikkeld: een zelfvoorzienend huis op wielen, ook wel gezien als de groenste camper ter wereld. CDA-Europarlementariër Tom Berendsen ontving het team én hun camper in het Europees Parlement en ging met het team in gesprek over de transitie naar een duurzame toekomst.

De studenten zijn deze week begonnen aan een reis van 3000 kilometer in 26 dagen naar het zuidelijkste puntje van Spanje op energie van de zon. Brussel is hun eerste stop. Ze willen zo de toekomst van duurzaam reizen laten zien.  Het zonnehuis op wielen, Stella Vita genaamd, is onafhankelijk van de laadinfrastructuur. Het voertuig wekt genoeg zonne-energie op om te rijden, douchen, tv te kijken, je laptop op te laden en koffie te zetten en kan op een zonnige dag wel 730 kilometer rijden. Solar Team Eindhoven wil hiermee de maatschappij en de markt inspireren om de transitie naar een duurzame toekomst te versnellen.

Tom Berendsen (CDA): "Het was een eer om het Solar Team van de TU Eindhoven te ontvangen in Brussel. Het is goed om te zien dat deze jonge generatie met nieuwe en slimme oplossingen komt, voor de grote uitdagingen waar we voor staan om ons vervoer duurzaam te maken. Als Brabantse Europarlementariër vind ik het geweldig dat we Brabantse oplossingen hebben voor de grote vraagstukken die in heel Europa op tafel liggen. Door de zon te gebruiken als energieopwekker, draagt de auto bij aan een nog efficiëntere manier van elektrisch rijden. Ik ben trots dat deze studenten met hun ideeën ervoor zorgen dat we voor innovatieve oplossingen niet afhankelijk worden van andere delen van de wereld."

“We willen de transitie naar een duurzame toekomst bemoedigen en versnellen”, aldus Kjell Revenberg, teammanager van Solar Team Eindhoven. “Om deze transitie te versnellen gaan wij zoveel mogelijk mensen in Europa inspireren voor de duurzame toekomst tijdens onze reis”.