24 november 2022

KNVB en Manders scoren met One Love-band actie in Europees Parlement

Europarlementariërs van links tot rechts deden vanmiddag de One Love-band om als gezamenlijk statement tijdens de stemming over de mensenrechtensituatie rond het WK in Qatar. Initiatiefnemer van de actie, CDA-Europarlementariër Toine Manders: "Als het in Qatar niet mag, dan maar in Straatsburg. We laten de wereld zien dat er voor iedereen plek is in de maatschappij. Het Parlement deelt Qatar hiermee een gele kaart uit.” Manders vond ook brede steun bij zijn Nederlandse collega’s van andere partijen: vertegenwoordigers van de PvdA en PvdD tot de VVD en JA21 droegen de band.

De actie van Manders is een reactie op het besluit van de FIFA en Qatar om de aanvoerdersbanden, die als statement tegen alle vormen van discriminatie dienen, te verbieden. De KNVB stelde gisteren honderden One Love-aanvoerdersbanden ter beschikking aan Manders om uit te delen aan collega’s. Moeder en dochter van familiebedrijf RuwielExpress vertrokken vannacht omstreeks 3u00 vanuit Nederland om de One Love-banden van de KNVB op tijd in Straatsburg te krijgen.

Op de vraag of deze actie wel nut heeft, nu duidelijk is dat er in Qatar niet met de aanvoerdersband gespeeld gaat worden, reageert Manders stellig: "Zeker. Qatar wilde zichzelf in de kijker spelen, maar schiet zichzelf nu in de voet. We voelen ons misschien soms machteloos, maar we kunnen de druk op het land blijven opvoeren. Door aan de ene kant op diplomatiek niveau in gesprek te blijven en aan de andere kant wereldwijd zoveel mogelijk aandacht te vragen voor de misstanden rond dit WK.”