24 december 2020

Reactie Esther de Lange (CDA) op Brexit-deal

Een grote opluchting voor mensen en bedrijven aan beide kanten van het Kanaal dat er op de valreep toch een deal is bereikt. Het werd afgelopen week met het verbieden van reizen uit het Verenigd Koninkrijk nogmaals pijnlijk duidelijk tot wat voor doemscenario's een no-deal had kunnen leiden. Nu wordt een onnodige chaos aan de grens voorkomen. Het is daarom goed dat de deal al voorlopig ingaat. Het Europees Parlement zal er zo snel mogelijk over stemmen. Voor het CDA zijn daarbij drie elementen van doorslaggevend belang: een gelijk speelveld, de mogelijkheid om de interne markt te beschermen indien de Britten afwijken van Europese regels en standaarden, en een werkbare oplossing voor de visserij.

Het stemt in ieder geval hoopvol dat er alsnog goede afspraken kunnen worden gemaakt tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. Een goede relatie met de Britten is van strategisch belang voor Nederland en de EU, zeker op het gebied van economie, defensie, onderzoek en klimaat en energie.