24 maart 2021

Reactie Esther de Lange op plannen aanscherping Europees exportmechanisme

"Het verhaal rond de AstraZeneca-vaccins lijkt wel een slechte thriller: elke dag een nieuwe plotwending. Nu zijn er weer miljoenen vaccins opgedoken in Italië en het onduidelijk wat de bestemming voor deze lading is. Europa verdient helderheid: de boeken moeten open en van elk Europees vaccin moet duidelijk worden waar het naartoe is gegaan. Ook Nederland heeft daar een rol in te spelen omdat de Halix-fabriek bij ons in Leiden staat. Rutte moet zorgen dat we weten wat er in ons land geproduceerd wordt en in het uiterste geval op de pauzeknop drukken als er een grote lading vaccins onterecht Europa uitgevoerd dreigt te worden.

De EU heeft dan wel middelen nodig om haar eisen kracht bij te zetten. Het is dus een goed idee om het toezichtmechanisme op vaccinexport aan te scherpen. Europa produceert niet alleen voor zichzelf en we willen landen zonder vaccinfabrieken vanzelfsprekend helpen om hun vaccinatieprogramma op gang te krijgen, maar we moeten kritisch blijven tegenover landen die zelf ook vaccins produceren. Als zij als een bok op de haverkist zitten en zelf geen enkel vaccin het land uit laten, groeit er wat scheef. Daarom moeten we niet alleen kijken naar de geleverde vaccins per bedrijf, maar ook wederkerigheid tussen landen een rol laten spelen in onze afwegingen."