03 december 2020

Reactie Jeroen Lenaers (CDA) op Europees actieplan voor Democratie

Vandaag presenteerde de Europese Commissie haar actieplan voor Democratie. In het plan staan voorstellen om desinformatie te bestrijden en vrije media te beschermen. Jeroen Lenaers (CDA), lid van de speciale commissie Desinformatie van het Europees Parlement reageert: "Buitenlandse inmenging is een serieus probleem, dat vraagt om serieuze oplossingen. Ik ben blij dat de Europese Commissie dit wil aanpakken. Zo is het heel goed dat we straks sancties kunnen opleggen aan de landen die achter nepnieuwscampagnes zitten. We moeten als EU veel vaker onze spierballen laten zien aan Rusland en China."

Maar Lenaers heeft ook kritiek: "De voorgestelde verbeteringen van de vrijwillige gedragscode voor techbedrijven zijn een wassen neus. In feite verandert er niets. De commissie wil 'advies geven' aan bedrijven over de gedragscode en een kader oprichten om deze te monitoren. Dit lijken holle frasen en we hebben al gezien dat er op vrijwillige basis simpelweg te weinig gebeurt. Terwijl de coronacrisis opnieuw duidelijk maakt hoe belangrijk het is om nepnieuwsberichten, die verwarring zaaien en soms zelfs zeer schadelijke onwaarheden de wereld in helpen, geen podium te geven. Ik had daarom meer van de Commissie verwacht. Hopelijk biedt de Digitale dienstenwet - die later deze maand gepresenteerd wordt - betere handvatten om techbedrijven die weigeren hun verantwoordelijkheid te nemen, aan te pakken.